Elektronické čtečky a publikace
Zhruba 80 000 čteček lidé koupí v tuzemské distribuci a 20 000 bude tvořit šedý dovoz ze zahraničí. Na to postupně slyší i vydavatelé knih a klasických novina a časopisů. Rozšiřují tak svoji distribuci i o verze právě určené pro čtečky.
Digitální distribuce novin a časopisů zaznamenala v posledních měsících vzestup zájmu jak ze strany čtenářů, tak ze strany vydavatelů. Podle dat distributora Publero, výrazně roste nejen čtenářská základna, ale i počet prodaných vydání a objem tržeb za e-verze novin a časopisů. Pozitivní změnu v přístupu k digitální distribuci periodik lze sledovat také u vydavatelů, kteří ve větší míře vstupují se svými tituly do digitálních trafik či vyvíjejí vlastní in-house řešení digitální distribuce.
V roce 2012 se čtenářská základna registrovaná v digitální trafice Publero.com téměř ztrojnásobila (z 12 000 registrovaných čtenářů v lednu 2012 na 33 000 čtenářů v říjnu 2012). Větší zájem čtenářů o elektronické čtení potvrzuje i zdvojnásobení počtu prodaných periodik za stejný časový úsek. Prodeje všech digitálních verzí novin a časopisů se přitom pohybují v řádu tisíců kusů za měsíc.
Průměrnému čtenáři digitální verze periodického tisku je 18–34 let. Elektronické noviny a časopisy nejčastěji nakupují uživatelé Publera přes PC/notebook (82 % nákupů), zbytek transakcí probíhá přes tablety a mobily. V nákupech přes mobilní zařízení dominují transakce provedené přes iOS (70 % nákupů přes mobilní zařízení).
Čtenáři registrovaní na Publero.com nejčastěji nakupují tituly v polovině pracovního týdne, a to ráno mezi 8–11 hodinou či večer kolem 20–22 hod. Typický čtenář e-novin a e-časopisů preferuje nákup jednotlivých čísel oproti nákupu dlouhodobých předplatných.
V České republice existují dva hlavní směry digitální distribuce. Vydavatelé buď nabízejí elektronické verze svých titulů v digitálních trafikách (Publero) nebo připravují e-verze titulů vlastními silami v podobě in-house technologických řešení (Economia). Někteří vydavatelé také kombinují obě formy distribuce (Extra Publishing). Hlavní motivací k digitální distribuci periodik je pro vydavatele především možnost kompenzace poklesu zisků z prodejů klasických papírových novin, zásah nové čtenářské základny, ale i předpokládáný vzestup oblíbenosti počtu mobilních zařízení.
„Zatímco na začátku roku vznikal podnět k digitální distribuci výhradně z naší strany, dnes nás vydavatelé ohledně této formy prodeje svých titulů oslovují aktivně sami,“ dodal ke změně přístupu vydavatelů Petr Korytar, ředitel divize Publishing ve společnosti Publero. Větší zájem vydavatelů o digitální distribuci potvrzuje i nárůst počtu elektronických titulů, které má Publero v portfoliu. Zatímco v lednu 2012 Publero nabízelo přibližně 100 titulů, v současnosti nabídka čítá již 400 titulů.