E-shopy se radují: Vánoce budou internetové

19. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I za současné náročné situace e-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019. E-commerce tak výrazně zvýší svůj podíl na celém českém maloobchodu.

Koronavirus změnil chování spotřebitelů již v první polovině roku. V průběhu prvního nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 % zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy začalo využívat o 23 % nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. S ohledem na dobrou zkušenost z března a dubna tak lze očekávat, že Češi pro nákup vánočních dárků zvolí opět internetové obchody.

Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace vyvíjí, je letos opravdu těžké odhadovat vývoj na trhu. Přesto je zřejmé, že zákazníci e-shopům věří a před Vánoci v nich nakoupí opět více než vloni. Můžeme očekávat, že spotřebitelé budou obecně více šetřit. Zároveň ale nebudou mít takový zájem vydávat se do nákupních center a dárky vyřeší pohodlně z domova – prostřednictvím internetových obchodů,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Odhad meziročního růstu on-line retailu v porovnání s rokem 2019 zatím zůstává na 25 %, což by v celkových obratech znamenalo více než 190 miliard korun. Poslední tři měsíce jsou ovšem pro celý maloobchod tradičně klíčové. Bude tak záležet na ochotě Čechů utrácet za dárky i za současné nejisté situace. „Očekáváme, že letos bude opět největší zájem o elektroniku, mobilní telefony, hračky či sportovní vybavení. Nynější krize klade větší požadavky na vybavenost domácností technikou, díky které mohou děti absolvovat on-line výuku. Stejně tak dospělí daleko více pracují z domova. To se podle našeho odhadu na prodejích letos výrazně podepíše,“ doplnils Jan Vetyška.

E-shopy se téměř po celý rok připravují na i ty nejkrizovější scénáře. Neměla by tak nastat žádná nejistota ani v zásobování, ani v logistice. „Provozovatelé internetových obchodů i dopravci mají za sebou velkou zkoušku z letošního jara. Díky tomu jsou nachystaní ještě lépe než v minulosti a očekávám, že průběh Vánoc bude na internetu hladký,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více