E-shopy nedodržují své povinnosti
Česká obchodní inspekce v roce 2013 provedla celkem 1 296 kontrol, při kterých byl monitorován vývoj elektronického obchodování prostřednictvím internetu. Cílem je eliminovat případy nežádoucího protiprávního jednání prodávajících, které má negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v elektronické obchodování. Inspektoři se soustředili především na kontrolu dodržování povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a dalších obecně závazných právních předpisů, spadajících do kontrolních a dozorových pravomocí České obchodní inspekce.
Z celkového počtu 1 296 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 1 013 z nich, tj. v 78,2 %, byť ne ve všech případech bylo prokázáno používání nekalých obchodních praktik. Celkem se v roce 2013 obrátilo na ČOI s dotazem na svá práva, s podáním nebo podnětem ke kontrole e-shopu 498 spotřebitelů. Při následném prověřování těchto podnětů inspektoři prokázali protiprávní jednání, potvrzující oprávněnost podání nebo jiné porušení povinností ve 109 případech, tj. téměř 22 %.
Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů
V roce 2013 bylo při kontrolách internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností, které prodávajícímu stanoví zákon o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování, tj. pro e-shopy. Výsledky kontrolních zjištění však nelze považovat za zcela objektivní obraz celkové situace internetového obchodování v České republice. ČOI tuto oblast celoročně monitoruje, cíleně vyhledává a následně zaměřuje své kontroly na prodávající, u kterých lze porušení obecně závazných právních předpisů předpokládat (ať již na základě vlastní monitorovací činnosti, nebo na základě spotřebitelských podnětů).
Výsledky kontrol internetových obchodů v roce 2013 | |||
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištěná porušení |
Středočeský a Hl. město Praha | 240 | 202 | 84,2 % |
Jihočeský a Vysočina | 124 | 69 | 55,7 % |
Plzeňský a Karlovarský | 127 | 88 | 69,3 % |
Ústecký a Liberecký | 152 | 120 | 79 % |
Královéhradecký a Pardubický | 133 | 110 | 82,7 % |
Jihomoravský a Zlínský | 228 | 191 | 83,8 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 292 | 233 | 79,8 % |
Celkem | 1 296 | 1 013 | 78,2 % |
Nejčastěji zjištěná porušení:
- téměř 50% podíl na všech porušeních zákona o ochraně spotřebitele má použití některé z nekalých obchodních praktik. Ve většině případů šlo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv ze smlouvy vyplývajících, tedy o základní informace související s uzavíranými spotřebitelskými smlouvami;
- celkem 55 kontrol bylo zaměřeno také na nabídku a prodej padělků a nedovolených napodobenin prostřednictvím e-shopů. Nabídka nebo prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, kterou zákon o ochraně spotřebitele kvalifikuje jako klamavou obchodní praktiku, byly zjištěny v 38 případech;
- další nejčastěji porušovanou povinností (34,6 % případů) bylo neposkytování řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou (o podmínkách reklamačního řízení);
- předmětem stížností byly trvale také problémy při uplatnění reklamace spotřebitelem (porušení prokázáno v 5,3 % případů);
- ostatní porušení zákona o ochraně spotřebitele zákona byla zjišťována v mnohem menším rozsahu (0,1-3,0 %).
Uložená opatření
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo během kontrolní akce pravomocně uloženo v daném období 936 pokut v celkové hodnotě 6 304 500 Kč (nejvyšší byla v částce 100 000 Kč).
Závěr
Výsledky kontrol e-shopů i v roce 2013 potvrdily, že elektronické obchodování má svá rizika. Zdaleka ne všichni prodávající znají nebo dodržují předpisy upravující prodej prostřednictvím internetu. Do značné míry jim takové jednání umožňuje stále nízká míra právního vědomí spotřebitelů spolu s jejich vysokou tolerancí vůči formálním nedostatkům a chybějícím informacím na stránkách e-shopů, kdy zůstává rozhodujícím kritériem pro uskutečnění nákupu poptávaného výrobku nebo služby jeho nízká cena. Téměř polovina nedostatků prokázaných při kontrolách ČOI, jimiž bylo použití některé z nekalých obchodních praktik, ukazuje na nutnost komplexního řešení dané problematiky. V roce 2014 proto bude věnována pozornost nejen monitorování a kontrolám internetového obchodování, ale také informační a vzdělávací činnosti, určené spotřebitelům i podnikatelům zaměřené na změny právní úpravy distančních smluv v novém občanském zákoníku.