E-commerce kopíruje křivky pandemie, květen byl meziročně o 4 % slabší
„Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení toho otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa. Věřím ale, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí,” vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, kam patří nákupní rádce Heureka.cz.
Podle Bravermana může vývoj celého května napovědět, jak se bude vyvíjet celý rok. „Když si uvědomíme, jak extrémní byl loňský rok, tak je reálné mluvit o stagnaci nebo růstu do deseti procent. I to bude ale podle mě úspěch,” řekl Braverman. Podle odhadů APEKu je podíl onlinu na retailu na 16 %. „To je z předešlých 11 % významný skok, a tito zákazníci se určitě neztratí,” doplnil Braverman.
Rostla zahrada, lidé se nahřívali v soláriích
Nejsilnějšími květnovými kategoriemi byly především ty spojené se zahradou, ať už se jednalo o zahradní nábytek, nářadí a vybavení pro úpravu zahrady, ale samozřejmě také o grily, udírny a podobně. Oproti dubnu vzrostla v průběhu extrémně chladného jara o 200 % také poptávka po přípravcích do solárií, ve kterých se lidé hned po jejich otevření nahřívali, doplňovali hladinu vitaminu D a chystali základ pro letní sezónu.
Největšími skokany prvního kvartálu roku 2021 se stalo vybavení na sport – v zimě běžky a vybavení na běžky s meziročním růstem o 2 376 %, s příchodem jara kulminovaly prodeje kol a elektrokol, meziročně o více než 400 %.
Meziroční růst e-commerce | |
Měsíc (od ledna 2020) | Procentuální změna |
Leden | 20 % |
Únor | 23 % |
Březen | 39 % |
Duben | 35 % |
Květen | 24 % |
Červen | 25 % |
červenec | 23 % |
Srpen | 20 % |
Září | 18 % |
Říjen | 31 % |
Listopad | 99 % |
Prosinec | 42 % |
Leden | 51 % |
Únor | 83 % |
Březen | 93 % |
Duben | 22 % |
Květen | -4 % |