E-commerce kopíruje křivky pandemie, květen byl meziročně o 4 % slabší

8. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce v květnu oproti loňskému roku stagnovala, respektive mírně klesla (o čtyři procenta). Navzdory tomu, že e-commerce mírně poklesla, šlo o silný měsíc – nesmíme zapomenout, že srovnáváme první v offlinu otevřený měsíc s extrémně silným loňským rokem.

„Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení toho otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa. Věřím ale, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí,” vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, kam patří nákupní rádce Heureka.cz.

Podle Bravermana může vývoj celého května napovědět, jak se bude vyvíjet celý rok. „Když si uvědomíme, jak extrémní byl loňský rok, tak je reálné mluvit o stagnaci nebo růstu do deseti procent. I to bude ale podle mě úspěch,” řekl Braverman. Podle odhadů APEKu je podíl onlinu na retailu na 16 %. „To je z předešlých 11 % významný skok, a tito zákazníci se určitě neztratí,” doplnil Braverman.

Rostla zahrada, lidé se nahřívali v soláriích

Nejsilnějšími květnovými kategoriemi byly především ty spojené se zahradou, ať už se jednalo o zahradní nábytek, nářadí a vybavení pro úpravu zahrady, ale samozřejmě také o grily, udírny a podobně. Oproti dubnu vzrostla v průběhu extrémně chladného jara o 200 % také poptávka po přípravcích do solárií, ve kterých se lidé hned po jejich otevření nahřívali, doplňovali hladinu vitaminu D a chystali základ pro letní sezónu. 

Největšími skokany prvního kvartálu roku 2021 se stalo vybavení na sport – v zimě běžky a vybavení na běžky s meziročním růstem o 2 376 %, s příchodem jara kulminovaly prodeje kol a elektrokol, meziročně o více než 400 %.

Meziroční růst e-commerce
Měsíc (od ledna 2020)Procentuální změna
Leden20 %
Únor23 %
Březen39 %
Duben35 %
Květen24 %
Červen25 %
červenec23 %
Srpen20 %
Září18 %
Říjen31 %
Listopad99 %
Prosinec42 %
Leden51 %
Únor83 %
Březen93 %
Duben22 %
Květen-4 %
Štítky: 

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více