dTest: Při odstupování od smluv chybují spotřebitelé i prodejci

11. 2. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Zatímco při nakupování přes internet spotřebitelé obvykle vědí, že mají právo zakoupené zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu, v jiných případech si nejsou právem na odstoupení od kupní smlouvy jisti a chybují. Situaci neusnadňují ani prodejci, kteří spotřebitele o jejich právech mnohdy nepoučí, což je v rozporu se zákonem.
Foto: SXC.hu

Na poradnu dTestu se obrátil manželský pár, který před koncem loňského roku povolal do své domácnosti servisního technika na pravidelnou prohlídku jejich drahého vysavače. Technik manželům na místě prodal novou podlahovou hlavici za více než deset tisíc korun. Po několika dnech si manželé uvědomili, že hlavici nepotřebují. Zatelefonovali tedy prodejci a odstoupili od kupní smlouvy. Podle starého občanského zákoníku však bylo odstoupení neplatné.

„Jako první pochybil servisní technik, který opomněl splnit svou zákonnou povinnost informovat spotřebitele při uzavírání kupní smlouvy o jejich právu na odstoupení. Další chybu udělali majitelé nechtěné hlavice, když pro odstoupení zvolili telefonickou formu. Zákon totiž stanovoval, že odstoupení musí být provedeno písemně,“ řekl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a dodal: „Podobných případů je hodně a spotřebitelé jsou často ještě méně informovaní. Při prodeji mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy například v domácnosti, si ani neuvědomí, že uzavřeli kupní smlouvu a mají právo od ní odstoupit.“

Při uzavření kupní smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání zákon umožňuje od smlouvy do 14 dnů od uzavření odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce. U koupě zboží se za počátek lhůty pro odstoupení považuje okamžik převzetí. „O právu na odstoupení musí podnikatel spotřebitele písemně poučit. Pokud tak neučiní, platí pro kupní smlouvy uzavřené po 1. lednu 2014 lhůta delší, a to jeden rok a 14 dnů. Jestliže během této lhůty podnikatel zjistí své pochybení a spotřebitele dodatečně poučí, běží od okamžiku poučení běžná 14denní lhůta. Zákon už nevyžaduje, aby odstoupení bylo provedeno písemnou formou, ovšem je třeba si uvědomit, že odstoupení učiněné po telefonu se bude jen velice těžce prokazovat. Pro dodržení lhůty pro odstoupení stačí, bylo-li oznámení nejpozději poslední den lhůty odesláno,“ shrnul Lukáš Zelený.

Na základě doručeného odstoupení je podnikatel povinen do 14 dnů vrátit veškeré peněžní prostředky, které přijal od spotřebitele. Spotřebitel je ve stejné lhůtě povinen vrátit zakoupené zboží i s příslušenstvím a případnými dárky.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více