Dobírka ztrácí dech

6. 5. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Po letech dominance dobírky se zdá, že Češi začínají více důvěřovat online placení. Dlouho očekávaný vývoj v oblasti chování českých zákazníků při nákupu zboží a služeb na internetu potvrdil průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Sxc.hu

Jak ukázal výzkum mezi zákazníky, dobírka jako nejčastěji používaná platební metoda průběžně klesá. Zatímco v roce 2010 ji preferovalo 44 % internetových nakupujících, v roce 2013 je to 37 % při nákupu zboží. Při nákupu služeb jde pouze o 8 % spotřebitelů. Tyto údaje jen potvrzují, co říkají i obchodníci. Dobírka je na ústupu, naopak velký rozmach zažívají platební karty, nejpoužívanější platební nástroj v zahraničí. V roce 2010 nejčastěji platilo v e-shopech kartou pouze 8 % nakupujících, letos je to již 22 %. A to téměř shodně jak při nákupu zboží, tak i služeb.

„Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům. Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější než dobírka. Dále je pak důležitá také šíře nabízených platebních metod a jejich důvěryhodní poskytovatelé. Pozitivní zkušenosti jsou ovšem klíčové,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Průzkum dále ukazuje, že významná část zákazníků (37 %) volí stále stejný způsob platby bez ohledu na výši ceny nákupu. Že má hodnota celého nákupu na výběr platební metody významný vliv oproti tomu uvádí 24 % nakupujících. Zajímavé také je, že v případě, kdy zákazník touží po vybraném zboží co nejrychleji, je ochoten zvolit alternativní metodu oproti svým zvyklostem. To potvrzuje 60 % spotřebitelů, z nich ovšem 28 % volí takový přístup pouze u e-shopů, se kterými mají zkušenost.

„Převedším rychlost a také samozřejmě pohodlnost jsou bezesporu hlavními výhodami hovořícími pro využití online platebních metod,“ dodal Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Češi v létě na internetu utráceli dosud nejvíc z celého roku 2024

23. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Skoro každý třetí Čech, který je uživatelem internetu, si během letních měsíců objednal některou ze služeb on-line. V červenci to přitom bylo v průměru za více než osm tisíc korun, což je letošní jednoznačný rekord. Spotřebitelé v létě utráceli nadstandardně také v e-shopech. Čtěte více

Nejvíce on-line služeb Češi letos objednali v červnu

30. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákup služeb v on-line prostředí provedlo nejvíce spotřebitelů v dosavadním průběhu roku. Podle pravidelného výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to v červnu bylo více než 28 % internetových uživatelů. V předchozích měsících byla obvyklá hodnota o tři až čtyři procentní body nižší. Čtěte více