Dobírka ztrácí dech
Jak ukázal výzkum mezi zákazníky, dobírka jako nejčastěji používaná platební metoda průběžně klesá. Zatímco v roce 2010 ji preferovalo 44 % internetových nakupujících, v roce 2013 je to 37 % při nákupu zboží. Při nákupu služeb jde pouze o 8 % spotřebitelů. Tyto údaje jen potvrzují, co říkají i obchodníci. Dobírka je na ústupu, naopak velký rozmach zažívají platební karty, nejpoužívanější platební nástroj v zahraničí. V roce 2010 nejčastěji platilo v e-shopech kartou pouze 8 % nakupujících, letos je to již 22 %. A to téměř shodně jak při nákupu zboží, tak i služeb.
„Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům. Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější než dobírka. Dále je pak důležitá také šíře nabízených platebních metod a jejich důvěryhodní poskytovatelé. Pozitivní zkušenosti jsou ovšem klíčové,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Průzkum dále ukazuje, že významná část zákazníků (37 %) volí stále stejný způsob platby bez ohledu na výši ceny nákupu. Že má hodnota celého nákupu na výběr platební metody významný vliv oproti tomu uvádí 24 % nakupujících. Zajímavé také je, že v případě, kdy zákazník touží po vybraném zboží co nejrychleji, je ochoten zvolit alternativní metodu oproti svým zvyklostem. To potvrzuje 60 % spotřebitelů, z nich ovšem 28 % volí takový přístup pouze u e-shopů, se kterými mají zkušenost.
„Převedším rychlost a také samozřejmě pohodlnost jsou bezesporu hlavními výhodami hovořícími pro využití online platebních metod,“ dodal Jan Vetyška.