Digitalizace je dnes téměř nutností, ve většině firem však zaostává

25. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Bold Interactive)
Až 66 % českých leaderů připouští, že by digitalizace v jejich podniku měla mít širší záběr a 84 % tuší, že v horizontu pěti let budou mít potíže s plněním měnících se požadavků zákazníků. Potřebu zavedení digitálních řešení ukázala také proběhlá krize způsobená pandemií koronaviru, kdy se firmy musely rychle uzpůsobit omezeným podmínkám.

Digitální transformace či digitalizace je zavádění moderních technologií v jednotlivých částech firmy za účelem větší efektivity, flexibility a lepšího přehledu nad celkovým fungováním podnikání. Součástmi digitální transformace mohou být například moderně postavené interní systémy k usnadnění a urychlení komunikace mezi zaměstnanci, digitálně automatizované firemní procesy, nebo modernizované webové stránky strategicky propojené s marketingovými a obchodními aktivitami.

Digitální přerod zahrnuje různé aspekty. „Digitalizaci si můžeme představit jako přechod ze zastaralých způsobů práce k moderním pracovním postupům takovým způsobem, aby využité technologie pracovaly pro lidi, ne proti nim. Účelem digitalizace je určitá úroveň automatizace, která by měla vést k úspoře času, a tím větší spokojenosti a efektivitě zaměstnanců i zákazníků. V neposlední řadě přináší digitalizace lepší strategická rozhodnutí na základě analýzy vnitropodnikových a obchodních dat,“ popsal Daniel Blažek, managing director digitální agentury Bold Interactive. Digitální transformace by měla být ve výsledku kombinací vhodně užitých technologií, správné strategie a promyšleného designu.

Pozor na konkurenci

Současná rychle se měnící doba klade důraz na efektivitu a adaptabilitu. I proto si majitelé firem i jejich zaměstnanci začínají uvědomovat, jak důležitá je modernizace práce a přístupnost služeb a produktů zákazníkům. „Pokud firmy zaspí, čekají je nižší tržby i zisk a nepodaří se jim rozšiřovat tržní podíl. Navíc kolem nich vyrůstá mladá konkurence, která si s výzvami moderní doby poradila lépe,“ vysvětlil Filip Štěpnička, key account manager agentury Bold Interactive. Přechod na moderní technologie je proces, který se nevyplácí podceňovat. Pokud si totiž zákazníci zvyknou na nadstandardní služby konkurence, těžko je firma bude získávat zpět. Rozhodně se nejedná o nutné zlo, ale naopak o příležitost k vybudování konkurenční výhody.

Co vše může digitální transformace přinést

Digitální transformace má dopad na takřka celé fungování firmy. Při dobře zvládnuté transformaci je možné dosáhnout následujících cílů:

  • Vyšší výnosy a zisky 75 % procent manažerů považuje růst příjmů za největší přínos.
  • Nižší náklady 40 % manažerů uvádí snížení nákladů jako největší motivaci pro modernizaci.
  • Vyšší zájem o firmu z pohledu HR – kvalitní zaměstnanci upřednostňují moderní společnosti.
  • Přehled nad podnikáním – nové nástroje umožňují detailní sledování firmy v reálném čase.
  • Rozhodování na základě dat – manažeři i majitelé firem mají k dispozici zcela nové informace, strategická rozhodnutí tak mohou činit na základě tvrdých dat.
  • Spokojenost zaměstnanců – efektivní a pohodlný provoz snižuje riziko odchodu zaměstnanců a zvyšuje efektivitu práce.
  • Připravenost na legislativní změny – nové zákonné povinnosti vytvářejí firmám bez digitální podpory podstatné překážky (například GDPR).

Na co si dát pozor

Výzev, které je třeba překonat, je u digitální transformace hned několik. Je třeba si zejména uvědomit, že jde o časově náročný proces. Pro hladký průběh je třeba počítat s plánem na minimálně 6 až 12 měsíců. „Lákavá může být představa digitální transformace svépomocí, ve většině případů je však lepší se obrátit na odborníka a počítat tak s počáteční investicí. Investice do zkušeného partnera se rychle vrací provozními úsporami a rychlejším rozvojem podnikání. Spolupráce šetří firmě čas i náklady při chybách, které mohou nastat při zavádění svépomocí,“ uvedl Daniel Blažek. V neposlední řadě je potřeba počítat také s nutností školení a vzdělávání zaměstnanců, kteří si na nový systém mohou obtížněji zvykat.

Informace vycházejí z průzkumu společností Dell Technologies, Intel a Vanson Bourne mezi středně velkými až velkými firmami.

Podobné články

David Večeřa, sales director společnosti INFOMATIC

David Večeřa (Infomatic): Digitalizace a automatizace jsou cestou k efektivitě

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Infomatic)
S Davidem Večeřou, sales directorem společnosti INFOMATIC, jsme hovořili o tom, co podnikům přináší digitalizace dokumentů a automatizace procesů. Prostor dostaly také skenery značky RICOH a s nimi související servisní služby nebo pozvánka na připravovanou konferenci DIGITALIZACE 2025. Čtěte více

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Skenery stále vytvářejí aktuální příležitosti

22. 4. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Canon)
S nástupem multifunkčních tiskových zařízení se předpovídalo, že kategorie dedikovaných skenovacích zařízení nimi bude velmi rychle nahrazena. Přestože se podobné predikce začaly objevovat už před patnácti lety, do dnešního dne se tak nestalo. Jak je to možné? Čtěte více

Progress představuje pokročilé nástroje AI na platformě ShareFile

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress)
Nativní SaaS platforma pro spolupráci na dokumentech Progress ShareFile získala nové AI funkce. Nové nástroje, navržené pro vyšší efektivitu a lepší zabezpečení dat, umožňují firmám optimalizovat pracovní procesy a zvýšit produktivitu, aniž by bylo nutné rozšiřovat stávající týmy. Čtěte více