Deset největších spotřebitelských trendů pro rok 2030 podle Ericssonu
Nejnovější, již jedenácté vydání zprávy Ericsson ConsumerLab 10 Hot Consumer Trends vyšlo v prosinci 2021. V souladu s předchozími zprávami se zaměřuje na to, co spotřebitelé, kteří rádi používají nejnovější technologie, očekávají od roku 2030 – tentokrát se zaměřením na hybridní nákupní zážitky ve fiktivním nákupním centru „Everyspace Plaza“.
Spotřebitelé byli požádáni o ohodnocení 15 hybridních nákupních zážitků, které rozšiřují možnosti fyzického nákupu díky digitálním technologiím. Téměř osmdesát procent respondentů je přesvědčeno, že všech 15 konceptů bude v roce 2030 již v nějaké podobě reálně existovat.
Tyto hybridní kamenné a virtuální prodejny bude možné uskutečnit díky technologiím, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a programovatelné materiály. Magnus Frodigh, ředitel Ericsson Research, uvedl: „Poloveřejný charakter nákupních center umožňuje lépe zvládat problémy latence a nabízet zážitky příští generace již poměrně brzy. Přístroje pro XR je možné nabídnout na místě v soukromých sítích v aplikacích na míru přizpůsobených zákazníkům.“
Zpráva o deseti největších spotřebitelských trendech vychází z důkladného výzkumu a zachycuje očekávání asi 57 milionů uživatelů nejmodernějších technologií na celém světě.
Michael Björn, ředitel výzkumu v Ericsson Consumer & IndustryLab, který je za zprávu 10 Hot Consumer Trends zodpovědný už od jejího založení v roce 2011, uvedl: „Na jednu stranu je možná obtížné představit si, že do roku 2030 budou spotřebitelé v masivním měřítku vybaveni drahými přístroji, jako jsou brýle pro rozšířenou realitu, voděodolné brýle pro virtuální realitu, haptické oděvy a taktilní rukavice. Pokud by na druhou stranu mohli takové vybavení sdílet s nižšími náklady, pak jednoznačně bude pro mnoho z nich možné, aby jimi zlepšili svůj každodenní nákupní zážitek.“
„35 procent našich respondentů se domnívá, že je pravděpodobnější, že se technologie příští generace objeví v nákupních centrech než v domácnostech, a pouze 14 % s tím nesouhlasí. Nákupní centra vždy byla místem pro zkoušení nových technologií a v mnoha z nich najdeme kina, arkádové herny, koncertní sály, bowling a podobně. Tuto roli pravděpodobně budou hrát i nadále,“ dodal Michael Björn.
Podle Björna zpráva také ukazuje, že spotřebitelé jsou přesvědčeni, že hybridní nákupní centra by mohla mít pozitivní a udržitelný dopad na život ve svém okolí. „Budoucnost může být stále lokalizovanější – 32 % respondentů se domnívá, že high-tech nákupní centra zvýší atraktivitu stěhování se do menších měst a venkovských oblastí, a pouhých 13 % nesouhlasí,“ dodal.
Deseti největšími spotřebitelskými trendy pro rok 2030 v Everyspace Plaza jsou:
- Digitální aréna: Místo, kde můžete být aktérem i divákem – bude ale tento zážitek vzrušující, nebo děsivý? Téměř osmdesát procent spotřebitelů si představuje prostory, kde díky technologii teleprezence mohou umělci vystupovat digitálně, jako by zde skutečně byli.
- Imerzivní salon krásy: Krása bez skalpelů a bez jehel může být pro mnoho lidí atraktivní variantou. Sedmdesát procent spotřebitelů očekává, že v nákupních centrech uvidí kosmetické salony, které vylepšují vzhled pomocí technologie volumetrického modelování.
- Metakrejčí: Rychlá móda na míru pro vás a vašeho avatara. Více než sedmdesát procent uživatelů AR/VR předpokládá, že v nákupních centrech budou krejčovské salony s látkami, jež mohou podle potřeby být voděodolné či prodyšné.
- Bazén Anyverse: Mnoho lidí si představuje, jaké by to bylo prozkoumávat neexistující světy. Dvě třetiny spotřebitelů věří, že budou existovat bazény, kde s pomocí VR helmy s kyslíkem budete moci zažít vesmír ve stavu beztíže.
- Hybridní fitness centrum: Pro mnoho lidí spolu fyzické a duševní zdraví úzce souvisejí. Sedmdesát procent spotřebitelů očekává vznik duševních fitness center, které nabízejí multisenzorické scenérie AR/VR na míru, jež pomohou zlepšit duševní zdraví.
- Multitovárna na přání: Budoucnost je v opravách a výrobě na míru. Více než polovina spotřebitelů chce nakupovat udržitelně v obchodě továrny, která recykluje jejich staré produkty.
- Restaurant uprostřed vesmíru: Mnoho lidí preferuje virtuální společnost, která je ničím neruší. Polovina spotřebitelů by chtěla navštívit restauraci, kde mohou virtuálně jíst se svými přáteli v jiných restauracích kdekoliv na světě.
- Nekonečný obchod: Než si něco koupíte, vyzkoušejte si to – alespoň virtuálně. Tři čtvrtiny spotřebitelů očekávají, že si při zkoušení nových produktů budou moci v prodejně promítnout svůj domov.
- Zdravotní multiplex: Zvykli jsme si mít všechno okamžitě. Proč bychom tedy měli v otázkách zdraví čekat? Sedmdesát sedm procent spotřebitelů očekává, že v nákupních centrech budou zdravotní centra a prohlídky realizované umělou inteligencí, které vám nabídnou téměř okamžité výsledky.
- Park Příroda+: Lidem ve městech může chybět příroda. Čtyřicet dva procent spotřebitelů by chtělo v nákupním centru navštívit park, kde by se mohli cítit k přírodě blíž díky digitálním a programovatelným materiálům nabízejícím hybridní zážitky.