Dárky v e-shopech nakoupí 87 % internetové populace

27. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Internet je dnes již zcela běžnou cestou pro nakupování vánočních dárků – vnímá jej tak 99 % respondentů průzkumu společnosti Seznam.cz. V roce 2011 si internet pro hledání a nákup vánočních dárků zvolilo 74 % dotázaných, letos se na vánoční nákupy po internetu chystá 87 % respondentů.
Foto: Freeimages.com

„Lidé se naučili být na internetu obezřetnější, při objednávání zboží se nesoustředí jen na cenu a nakupují u prověřených prodejců, popřípadě si neznámé obchody předem ověří. I to může být důvodem zvětšující se důvěry v bezpečnost e-shopů, která od roku 2011 vzrostla ze 77 % na dnešních 86 %,“ řekl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Zvětšující se znalost a výhody internetového nakupování dokazuje i rostoucí trend ve využívání cenových srovnávačů. Za poslední rok je vyzkoušelo o 5 % více lidí, celkem 91 % dotázaných a 85 % z nich tuto zkušenost hodnotí pozitivně.

Zajímavým faktem je, na rozdíl od loňského roku, klesající důležitost ceny výrobku či služby při výběru e-shopu. Jako velmi důležitou ji zmiňuje 77 % dotázaných, což je o 6 % méně než před rokem. „Mnohem větší důležitost než v roce 2013 lidé přikládají reputaci samotného obchodu (nárůst o 4 % na 59 %) a způsobu doručení (nárůst o 4 % na 63 %). Čím dál častěji si lidé volí možnost osobního odběru. E-shopy by neměly zapomenout vyplnit na svých stránkách, ale i na příklad na Zboží.cz svá výdejní místa. Uživatelé si budou moci hledané produkty filtrovat i podle lokality odběru, což ocení především ti, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli a vsází na možnost osobního odběru,“ doplnil Šmíd.

Jak budou vypadat internetové Vánoce 2014?

Podle v pořadí již čtvrtého ročníku předvánočního průzkumu uskutečněného přes Seznam.cz Výzkumník se pro dárky na síť vydá 87 % internetové populace a 83 % využije k nákupu internetové srovnávače. Zajímavostí je, že 2 % dotázaných se do internetových prodejen vydají letos poprvé. A jaké dárky si letos vyberou? Struktura plánovaných dárků je téměř shodná jako vloni. Lidé kupují pod stromečky zejména kosmetiku (72 %), knížky (65 %), oblečení (63 %) a drobnosti pro různé koníčky (62 %). V porovnání s roky 2011 a 2012 je patrný trend mírně rostoucího zájmu o dárky v podobě potravin nebo nápojů. „Kromě vánočních klasik jako jsou hračky, kutilské potřeby či malé spotřebiče, očekáváme zvýšenou poptávku po zábavní elektronice, zejména herních konzolích, tabletech (především v cenových kategoriích mezi 1 000 Kč až 2 500 Kč), a hlavně chytrých telefonech (nejvíce v rozmezí 3 500 - 4 500 Kč). Zajímavým dárkem by se mohly stát i erotické potřeby,“ řekl Marek Liška, generální manažer Mall.cz.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí letos o Vánocích nakupující v internetových obchodech o 15 % více než loni, a to až 21,5 miliard korun. „Letos počítáme s nárůstem počtu objednávek, protože objem nákupů přes internet dlouhodobě roste. I proto neustále rozšiřujeme sortiment, zrychlujeme dobu dodání a otevřeli jsme nová výdejní místa,“ řekla Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení Vivantis. Podle Seznam.cz Výzkumníka utratí na Vánoce za dárky více muži než ženy a starší lidé oproti mladým. Mezi lidmi staršími 45 let jich 15 % plánuje utratit za dárky více než 10 tisíc korun, naopak mezi mladými do 24 let tolik peněz utratí jen 4 % dotázaných. Více budou do Vánoc investovat také lidé s vyšším vzděláním a Pražané.

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více