Co můžou okamžité platby přinést klientům a obchodníkům?
Běžní spotřebitelé dnes při nákupu zboží z e-shopů nerozlišují, zda ho zaplatí kartou online, nebo převodem z účtu, protože svou objednávku dostanou stejně rychle v obou případech. V klidu můžou uskutečnit převod peněz třeba i v neděli. Na straně obchodníků, ale například i v odběratelsko-dodavatelských vztazích však roste potřeba dotáhnout řadu obchodních procesů tak, aby se okamžité platby dostaly na úroveň již široce využívaných plateb kartou.
Proč bychom nemohli okamžitým převodem zaplatit za nákup v supermarketu, na čerpací stanici, v taxíku nebo třeba doručovací službě? Nebo dokonce v restauraci v Chorvatsku?
Mezi hlavní výhody instantních plateb pro obchodníky patří především rychlost přijetí finančních prostředků. U tradičních platebních metod, jako jsou bankovní převody a platby kartou, může totiž trvat i několik dnů, než se transakce dokončí. Další možnou výhodu představuje snížení nákladů na transakce, které jsou obvykle u instantních plateb nižší. Obchodníkům také nabízejí příležitost rozšířit možnosti plateb pro své zákazníky, a získat tak konkurenční náskok oproti ostatním. V neposlední řadě pak instantní platby snižují riziko nehrazení faktur a také zvyšují bezpečnost převodů díky dvoufaktorové autentizaci nebo biometrickému ověřování klienta.
Velkým hráčem a konzumentem okamžitých plateb se mohou stát i pojišťovny. Ve světě už vznikají nové služby spojené s okamžitou výplatou nároku na plnění pojistných událostí. Představte si, kolik může nastat situací, kdy potřebujeme finanční krytí neočekávaných nákladů. Škody na majetku a nutnost okamžitých oprav, platba u lékaře na dovolené, veterinární vyšetření domácích mazlíčků, opravy vozidel po nehodě a mnohé další. Všude tam budou moci pojišťovny hradit naše pojistné nároky okamžitě a nám to pomůže vyřešit vzniklou situaci.
Otevírá se tu tak celá řada příležitostí pro integrační úlohy v oblasti Open bankingu, ale i napříč ekonomickými a provozními systémy obchodníků a dalších komerčních subjektů. Informaci o došlé okamžité platbě je třeba předat v reálném čase z banky do ERP systému obchodníka, následně ji stejně rychle doručit až na konkrétní obchodní místo a do pokladního systému. Zaplaceno! A spotřebitel si odnáší nákup domů.
Otázkou ovšem zůstává, jak rychle se metoda okamžitých plateb rozšíří v běžných obchodech a jakou oblibu si získá mezi konečnými zákazníky. Důležitou roli zde bude hrát i motivace obchodníků takovou platební metodu nabídnout. Budou rychlejší banky v integraci nové platební metody do mobilních bankovnictví, obchodníci do svých věrnostních aplikací, nebo se objeví zcela noví hráči, kteří nabídnou celý ekosystém postavený na okamžitých platbách se zajímavým obchodním modelem?
Autor: Michal Hladík, head of payment transformation services v Trasku