Cisco: Bezdrátová síť jako marketingový nástroj v restauracích Kolkovna
Pro provozovatele má zavedení bezdrátové sítě mimo jiné i tu výhodu, že se do jeho podniku vracejí lidé, kteří internet využívají a vidí v něm příjemnou službu navíc. To ale nemusí být jediný benefit, který může bezdrátová síť přinést. Provozovatelé restaurační sítě Kolkovna se rozhodli, že chtějí využít Wi-Fi i jako marketingový nástroj a lépe tak oslovit hosty.
Běžné přístupové body nedostačovaly
Nejprve testovali běžně dostupné přístupové body, které však zvládaly jen 16 současně připojených zařízení. Tento počet však nemohl ani zdaleka splnit očekávání a požadavky restaurace. Následně se dokonce ukázalo, že ani běžný přístupový bod s kapacitou 80 zařízení nedokáže plně obsloužit provoz ve špičce. Zákazníci si často stěžovali, že Wi-Fi zlobí, a pravidelně po personálu požadovali, aby restartoval router. Proto se Kolkovna rozhodla pro změnu. Společnost Alef Nula, která dodala kompletní řešení, doporučila Cisco Meraki.
Jednoduchý management z cloudu
Celkem bylo implementováno 11 přístupových bodů v 9 pobočkách restaurace Kolkovna, které lze ovládat z jedné cloudové aplikace. Ta umožňuje administrátorovi kontrolu nad celou sítí a ten může například hlídat, aby jeden host, který stahuje velké množství dat, nezpomaloval připojení ostatním. Správce tak nemusí osobně objíždět provozovny, ale díky jednoduchému managementu si z domu nastaví jasná pravidla pro používání sítě. Tak například má síť nastavenou maximální rychlost připojení pro přehrávání videa, je zakázáno sdílení v Peer-to-Peer sítích a omezuje rychlost stahování z některých služeb.
Statistiky pomáhají optimalizovat nabídku
Kromě toho má Kolkovna k dispozici podrobné statistiky používání sítě. V cloudovém rozhraní Cisco Meraki si lze zobrazit detailní statistiky využití každého přístupového bodu a tak analyzovat typy zařízení či používané služby. Takto získané informace pomohly mimo jiné rozhodnout se, pro jaká mobilní zařízení je vhodné optimalizovat webové stránky restaurace.
Přihlášení k Wi-Fi síti probíhá prostřednictvím Facebooku. Díky oznámení o poloze, které se zobrazí na facebookovém profilu hosta, se Kolkovna dostane i do povědomí jeho přátel. Po přihlášení se zároveň zobrazí aktuální a sezónní nabídka. V restauracích Kolkovna tuto možnost hodnotí pozitivně, neboť stoupá poptávka hostů po nabízených akcích. Pro zákazníky, kteří nemají facebookový účet, nebo se nechtějí jeho prostřednictvím přihlásit, nabízí restaurace samozřejmě možnost využít klasické varianty s heslem, které si mohou vyžádat u obsluhy.
Cisco Meraki však neposkytuje statistiky pouze o přihlášených hostech, ale umožňuje mapovat i prostor v těsné blízkosti restaurace. Správce tak ví, kolik zařízení se zapnutou Wi-Fi prošlo kolem v určité dny a hodiny a přizpůsobit tomu svůj provoz.
Pět hlavních výhod:
Technologie Cisco Meraki dnes využívají především velká obchodní centra, nicméně příklad restaurační sítě Kolkovna ukazuje, že ji lze využít i v dalších odvětvích. Díky této implementaci získala Kolkovna nejen obyčejnou Wi-Fi síť, ale i:
- stabilní Wi-Fi připojení, které zvládne až 300 připojených zařízení;
- jednoduchý cloudový management, kde si může administrátor nastavit, které aplikace upřednostní tak, aby nedocházelo ke zpomalení ostatních hostů;
- lepší propagace akční nabídky prostřednictvím Facebooku. Díky tomu se zvyšuje zájem hostů o ni;
- zvýšení povědomí o restauraci díky možnosti přihlásit se k síti prostřednictvím facebookového profilu, o restauraci se tak dozví i hostovi přátelé;
- užitečné statistiky o preferovaném obsahu hostů, které může využít k další optimalizaci připojení. Kromě toho také administrátor ví, kolik lidí se kolem restaurace v určité dny a hodiny pohybuje a jak dlouho se zdržují. Kolkovna tak může zjistit, co zákazníky zaujalo a upravit tomu svou nabídku.
Mnoho restaurací chápe Wi-Fi jako nutnou investici. Chytrá síť přitom přináší možnost, jak zvýšit jejich tržby a nabídnout hostům to, co skutečně chtějí.
Z dodavatele byznysovým konzultantem
Podobný projekt pro resellera nekončí pouhou implementací řešení. Moderní síťové technologie umožňují provozovat řadu nadstavbových služeb, které může reseller nabídnout a vytvořit tak zákazníkovi projekt na míru skutečným potřebám jeho podnikání, a navíc je v průběhu času dále rozvíjet. Z prodejce se tak stává bez nadsázky byznysovým konzultantem a pro svého zákazníka důležitým obchodním partnerem.
Autor: Ivo Němeček, obchodní ředitel Cisco ČR