Česko je na spamovém žebříčku na 45. místě
Podíl spamu na e-mailové komunikaci neustále klesá – za poslední tři roky se snížil o 10,7 procentního bodu. Zdá se, že inzerenti upřednostňují legitimnější způsoby online propagace, které nabízejí lepší odezvu za nižší náklady.
Spammeři se loni snažili ve velké míře využít faktu, že antivirové společnosti vyzývají své uživatele k aktualizacím softwaru. V e-mailech, které se tvářily jako zprávy od známých prodejců antivirů (například Kaspersky Lab, McAfee, Eset, Symantec apod.), nabádali k aktualizaci pomocí přiloženého souboru. Ten přitom obsahoval trojského koně z rodiny ZeuS/Zbot, který kradl citlivá uživatelská data, zejména finanční informace.
Spammeři také vymýšlejí nové triky, jak obejít spamové filtry. Hromadné e-maily posílají dvěma skupinám lidí – těm, kteří se k jejich zasílání sami zapsali, a pak na adresy zakoupené z obrovských databází – tedy lidem, kteří nedali k zasílání žádný souhlas. Pokud jejich filtr e mail zablokuje, odesílatelé kontaktují poskytovatele bezpečnostního řešení a ukážou jim legitimní stránku, kde se lidé mohou k odběru přihlásit nebo se z něj odhlásit. To staví poskytovatele spamových filtrů před novou výzvu – vývoj nových technologií založených na reputaci odesílatele e-mailu.