České e-shopy zvýšily prodej v zahraničí
Platby ze zahraničí, které čeští obchodníci přijali prostřednictvím služby PayPal, vzrostly v prvním pololetí roku 2014 v porovnání se stejným obdobím předchozího roku (2013) o 48 %. Mezi exportními artikly, které zahraniční klienti nejvíce u českých obchodníků nakupovali, patřily cestovní služby, oblečení, vzdělávací služby, autodíly/ příslušenství, sportovní vybavení, mobilní telefony, umělecké a řemeslnické potřeby, webové služby a software. V roce 2014 využívá službu PayPal při mezinárodním rozšiřování svého podnikání bezmála 10 tisíc aktivních obchodníků v regionu střední a východní Evropy.
„Význam tohoto vývoje bychom neměli podceňovat. Například v roce 2013 byl celkový objem přeshraničního obchodu, realizovaného celosvětově se službou PayPal, 180 miliard dolarů. To přitom představovalo 25 % celkového objemu plateb provedených přes PayPal. Rychle při tom vznikají nové koridory pro online export. Jsem velice rád, že Česká republika patří k nejrychleji rostoucím exportním trhům, a to jak v regionu střední a východní Evropy, tak také z celosvětového pohledu,“ uvedl Damien Perillat, regionální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu.
Čeští obchodníci získávají objednávky hlavně od spotřebitelů z Evropy – jde zejména o Německo (11 %) a Velkou Británii (9 %) –, ale jedním z klíčových trhů, z nichž online proudí peníze do České republiky, zůstává i Severní Amerika (35 %). Zajímavé je, že podíly jednotlivých klíčových trhů, které zajišťují impozantní nárůst hodnoty českého exportu, zůstávají v posledních letech téměř beze změn.
Za úspěchem českých obchodů v zahraničí stojí dva hlavní důvody: originální zboží a služby a výhodné ceny. Většina západních spotřebitelů, kteří nakupují v zahraničí, připouští, že je motivují nižší ceny (80 %), případně „širší výběr, jaký není v jejich zemi k dispozici“ (79 %).