České e-shopy jsou stále žádanější než ty zahraniční
Jak je to tedy s popularitou nákupu v zahraničních internetových obchodech? Jen 4 % respondentů uvedla, že si objednávají zboží v e-shopech mimo ČR alespoň 1x měsíčně. Nejméně jednou za čtvrtletí si pak nakoupí v ostatních státech 8 % internetových nakupujících. Naopak o nákupu v zahraničním obchodě vůbec neuvažuje 42 % českých online zákazníků.
A kdo nakupuje v zahraničí nejraději? V tomto případě jednoznačně platí, že věk rozhoduje. Nejčastěji si zboží v e-shopu mimo ČR pořizují zákazníci ve věku 15 – 24 let. V této nejmladší kategorii nakupuje v cizině alespoň 1x za rok 40 % online spotřebitelů. Naopak 64 % nakupujících ve věku 55 a více let o objednání zboží v zahraničním internetovém obchodě neuvažuje ani do budoucna.
„Náš výzkum potvrdil, že Češi sice umí v zahraničí nakupovat, ale dávají přeci jen výrazně přednost domácím e-shopům,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Mezi hlavními důvody můžeme najít samozřejmě jistotu a pohodlí, které české obchody nabízí. Potvrzuje se, že naši obchodníci nabízí již dostatečně široké portfolio produktů a zákazníci tak nemají velkou potřebu nakupovat v zahraničí. Češi jsou také zvyklí na platbu formou dobírky a tu zahraniční e-shopy zpravidla neumožňují. Jako další bonus je pak právo na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů a reklamace. Tato práva se samozřejmě daleko snadněji spotřebitelům uplatní v České republice,“ dodal dále Vetyška.
Internetovému nakupování se v ČR daří. Meziroční nárůst obratu internetových obchodů byl 15 %. „V roce 2013 očekáváme, že trh dále poroste a to někde v rozmezí 12-15 %,“ upřesnil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Pro porovnání ve Velké Británii byl meziroční nárůst pouze 10 % na druhou stranu na jihu Evropy ve Španělsku a Itálii až 18 %. „Tempo růstu internetové prodeje je v ČR sice vyšší, ale například ve Velké Británii již je podíl internetového prodeje na celém maloobchodu přes 10 %. V ČR se loni podařilo překonat hranici 5 % a očekáváme, že podíl internetu na maloobchodních tržbách dále poroste,“ zakončil Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.