České e-shopy jsou stále žádanější než ty zahraniční

26. 6. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: APEK)
Přes stále větší možnosti nakupovat v zahraničí dávají čeští internetoví zákazníci přednost domácím e-shopům. Potvrdil to aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s agenturou Mediaresearch.
Foto: Sxc.hu

Jak je to tedy s popularitou nákupu v zahraničních internetových obchodech? Jen 4 % respondentů uvedla, že si objednávají zboží v e-shopech mimo ČR alespoň 1x měsíčně. Nejméně jednou za čtvrtletí si pak nakoupí v ostatních státech 8 % internetových nakupujících. Naopak o nákupu v zahraničním obchodě vůbec neuvažuje 42 % českých online zákazníků.

A kdo nakupuje v zahraničí nejraději? V tomto případě jednoznačně platí, že věk rozhoduje. Nejčastěji si zboží v e-shopu mimo ČR pořizují zákazníci ve věku 15 – 24 let. V této nejmladší kategorii nakupuje v cizině alespoň 1x za rok 40 % online spotřebitelů. Naopak 64 % nakupujících ve věku 55 a více let o objednání zboží v zahraničním internetovém obchodě neuvažuje ani do budoucna.

„Náš výzkum potvrdil, že Češi sice umí v zahraničí nakupovat, ale dávají přeci jen výrazně přednost domácím e-shopům,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Mezi hlavními důvody můžeme najít samozřejmě jistotu a pohodlí, které české obchody nabízí. Potvrzuje se, že naši obchodníci nabízí již dostatečně široké portfolio produktů a zákazníci tak nemají velkou potřebu nakupovat v zahraničí. Češi jsou také zvyklí na platbu formou dobírky a tu zahraniční e-shopy zpravidla neumožňují. Jako další bonus je pak právo na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů a reklamace. Tato práva se samozřejmě daleko snadněji spotřebitelům uplatní v České republice,“ dodal dále Vetyška.

Internetovému nakupování se v ČR daří. Meziroční nárůst obratu internetových obchodů byl 15 %. „V roce 2013 očekáváme, že trh dále poroste a to někde v rozmezí 12-15 %,“ upřesnil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Pro porovnání ve Velké Británii byl meziroční nárůst pouze 10 % na druhou stranu na jihu Evropy ve Španělsku a Itálii až 18 %. „Tempo růstu internetové prodeje je v ČR sice vyšší, ale například ve Velké Británii již je podíl internetového prodeje na celém maloobchodu přes 10 %. V ČR se loni podařilo překonat hranici 5 % a očekáváme, že podíl internetu na maloobchodních tržbách dále poroste,“ zakončil Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Štítky: 

Podobné články

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více