Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe
Současně výzkum ukázal, že spotřebitelé vnímají obecně lépe svoji ekonomickou situaci. To potvrzuje i celková měsíční útrata za zboží pořízené on-line – i v březnu, obdobně jako v prvních dvou měsících, se držela na hodnotě blížící se čtyřem tisícům korun. Lze tedy očekávat, že česká e-commerce bude v roce 2024 opět růst.
Zákazníci e-shopů se nebojí experimentovat
„Od začátku letošního roku jsme se zaměřili na pravidelné průzkumy chování on-line nakupujících. Kromě měsíčních, které jsme představili již za leden a únor, nyní přidáváme i kvartální. V nich se věnujeme dalším oblasti internetového nakupování. Zajímalo nás například, jak moc jsou Češi při výběru e-shopů konzervativní či naopak odvážní a zda se nebojí experimentovat,“ vysvětlil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Z odpovědí vyplynulo, že 28 % spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 % pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech. To je pro e-shopaře dobrá zpráva. Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy. Současně toto zjištění ukazuje, že na trhu je stále prostor pro vstup dalších e-shopů.“ Významné rozdíly v tomto odvážném přístupu se téměř neobjevují ani napříč věkovými kategoriemi, i když nakupující ve věku nad 55 let jsou již přece jen konzervativnější.
Vyhlídky e-commerce jsou optimistické, Češi nevnímají svoji ekonomickou situaci negativně
APEK ve výzkumu zajímalo také to, jak respondenti vnímají současný rodinný stav z ekonomického pohledu. Je pozitivní, že v případě komunity internetových nakupujících vyhodnotilo 44 % zákazníků svou aktuální situaci jako dostatečnou pro klidné pokrytí základních výdajů. I s vědomím, že na větší mimořádné nákupy je třeba šetřit. Především se ale 35 % spotřebitelů cítí v současné chvíli v dobré finanční kondici, dalších více než osm procent pak vysloveně velmi dobře a pohodlně z pohledu možnosti nakupovat.
„Nejen z reakcí zákazníků vnímáme, že české e-commerce se opět daří. Za obchodníky můžeme mluvit o mírném optimismu, oproti loňskému roku očekáváme letos růst ve vyšších jednotkách procent. Březnový výzkum mezi spotřebiteli potvrdil, že Češi on-line každý měsíc utratí průměrně necelé čtyři tisíce korun, a to za více než tři nákupy. Současně věříme, že obě hodnoty budou v průběhu letošního roku růst a e-shopy tak čeká návrat do opravdu dobrých časů,“ uzavřel Jan Vetyška.
Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 098 respondentů.