Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop.

Současně výzkum ukázal, že spotřebitelé vnímají obecně lépe svoji ekonomickou situaci. To potvrzuje i celková měsíční útrata za zboží pořízené on-line – i v březnu, obdobně jako v prvních dvou měsících, se držela na hodnotě blížící se čtyřem tisícům korun. Lze tedy očekávat, že česká e-commerce bude v roce 2024 opět růst.

Zákazníci e-shopů se nebojí experimentovat

Od začátku letošního roku jsme se zaměřili na pravidelné průzkumy chování on-line nakupujících. Kromě měsíčních, které jsme představili již za leden a únor, nyní přidáváme i kvartální. V nich se věnujeme dalším oblasti internetového nakupování. Zajímalo nás například, jak moc jsou Češi při výběru e-shopů konzervativní či naopak odvážní a zda se nebojí experimentovat,“ vysvětlil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Z odpovědí vyplynulo, že 28 % spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 % pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech. To je pro e-shopaře dobrá zpráva. Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy. Současně toto zjištění ukazuje, že na trhu je stále prostor pro vstup dalších e-shopů.“ Významné rozdíly v tomto odvážném přístupu se téměř neobjevují ani napříč věkovými kategoriemi, i když nakupující ve věku nad 55 let jsou již přece jen konzervativnější.

Vyhlídky e-commerce jsou optimistické, Češi nevnímají svoji ekonomickou situaci negativně

APEK ve výzkumu zajímalo také to, jak respondenti vnímají současný rodinný stav z ekonomického pohledu. Je pozitivní, že v případě komunity internetových nakupujících vyhodnotilo 44 % zákazníků svou aktuální situaci jako dostatečnou pro klidné pokrytí základních výdajů. I s vědomím, že na větší mimořádné nákupy je třeba šetřit. Především se ale 35 % spotřebitelů cítí v současné chvíli v dobré finanční kondici, dalších více než osm procent pak vysloveně velmi dobře a pohodlně z pohledu možnosti nakupovat.

Nejen z reakcí zákazníků vnímáme, že české e-commerce se opět daří. Za obchodníky můžeme mluvit o mírném optimismu, oproti loňskému roku očekáváme letos růst ve vyšších jednotkách procent. Březnový výzkum mezi spotřebiteli potvrdil, že Češi on-line každý měsíc utratí průměrně necelé čtyři tisíce korun, a to za více než tři nákupy. Současně věříme, že obě hodnoty budou v průběhu letošního roku růst a e-shopy tak čeká návrat do opravdu dobrých časů,“ uzavřel Jan Vetyška.

Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 098 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Čtěte více

Česká e-commerce vloni meziročně ztratila šest procent

10. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jde tak o šestiprocentní pokles oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Čtěte více

Kolik dají Češi za dárky na internetu a o co mají největší zájem?

11. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
S blížícím se Štědrým dnem čeká české e-shopy druhý vrchol vánočních prodejů. Tím je po Black Friday pondělí 11. prosince a celý následující týden. Jak potvrdil výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků přitom u nás objedná on-line téměř 80 % uživatelů internetu. Kolik plánují utratit a o jaké zboží bude největší zájem? Čtěte více