Češi a online nakupování v zahraničí

8. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
V tuzemských online obchodech jsou čeští spotřebitelé jako doma, na přeshraniční internetové nákupy si teprve zvykají. Téměř 87 % českých respondentů v průzkumu uvedlo, že během posledního měsíce nakupovalo online, zhruba pětina pravidelně nakupuje v e-shopech prodejců z EU.

Online průzkumu se zúčastnilo celkem 4 135 respondentů z 22 zemí EU. Uskutečnění průzkumu v České republice zajistila spotřebitelská organizace dTest. „Nákupy přes internet jsou již pro většinu spotřebitelů samozřejmostí, zkušenost s koupí výrobku nebo služby online mělo 99,5 % respondentů. Pouze 0,5 % účastníků průzkumu uvedlo, že nikdy nenakupovali online,“ uvedl k průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodal: „Lidé nakupují po internetu poměrně často. Na otázku, kdy naposledy nakoupili zboží či službu přes internet, čeští spotřebitelé nejčastěji odpovídali, že během posledního týdne. Uvedlo to více než 40 % respondentů.“

Necelá pětina (17,3 %) respondentů odpověděla, že naposledy nakupovali online během posledních 24 hodin, 28,8 % lidí během posledního měsíce.

Jak jsou na tom čeští zákazníci s přeshraničními online nákupy? Více než polovina respondentů průzkumu (52,5 %) již někdy nakoupila u internetového prodejce se sídlem v jiné zemi EU, 41,3 % u prodejců v zemích mimo EU. Přeshraniční nákupy však stále mají spíše nižší četnost, většina účastníků průzkumu nakupovala v zahraničí jednou za rok nebo méně. Pouze 22,3 % respondentů nakupuje pravidelně v internetových obchodech v EU, mimo EU je to ještě méně – 20 %.

Jako nejčastější důvod toho, že se vyhýbají nákupu v zahraničním e-shopu, lidé uváděli, že se obávají obtíží při řešení případných problémů a vracení zboží. Jazykovou bariéru uvedla jako důvod polovina respondentů. Více než třetina respondentů se obává nákladů na dopravu a 25 % uvedlo, že nedůvěřuje prodejcům z jiných zemí.

„Většina respondentů (84,4 %) nakupujících online v zemích EU přitom uvedla, že v souvislosti s přeshraničním nákupem nezaznamenala žádné problémy. Ti, kteří během transakce zažili nějaké obtíže, nejčastěji uváděli, že jim objednané zboží nepřišlo vůbec nebo se zpožděním, že bylo vadné či neodpovídalo uvedenému popisu,“ řekl Lukáš Zelený.

Výsledky průzkumu dokládají, že lidé se stále cítí jistější, když nakupují u internetových prodejců z vlastní země, než nakupují-li v zahraničních e-shopech. Čím vzdálenější je země provozovatele e-shopu, tím nižší důvěru lidé pociťují při nákupu. „Téměř polovina (48,2 %) respondentů uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech, ve srovnání s 24 % při nakupování od prodejců se sídlem v EU a 15,9 % při nakupování od prodejců se sídlem mimo EU,“ konstatoval Zelený.

Proč čeští spotřebitelé nakupují v zahraničních internetových obchodech? Jako nejčastější důvody respondenti průzkumu uváděli, že zboží není v České republice dostupné (66,9 %), že zahraniční e-shopy nabízejí nižší ceny a širší výběr zboží.

Údaje vyplývají z průzkumu evropské asociace ANEC, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, kteří aktivně používají internet.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více