Češi jsou s širokopásmovým internetem nejspokojenější v Evropě
Spokojenost zákazníků v České republice je vyšší než ve všech ostatních evropských regionech – jak z hlediska služeb, které ISP poskytují, tak z hlediska rychlosti širokopásmového připojení. Stav v ČR lze srovnat se situací ve Švédsku, kde 16 % spotřebitelů připustilo, že mají pravidelně problémy se svou sítí Wi-Fi. Znepokojující přitom je, že pouze pět procent z nich uvedlo, že jim jejich poskytovatel doporučuje, jak v domácí síti implementovat pokročilé funkce. Počet technologicky zdatných uživatelů roste a šíří se také flexibilní způsoby práce. Proto je nezbytné, aby ISP poskytovali prémiové širokopásmové služby pro domácnost, které budou odpovídat potřebám plně digitálně gramotných spotřebitelů.
Společnost Zyxel si výzkum v pěti evropských zemích objednala s cílem zjistit, nakolik jsou uživatelé spokojeni se službami ISP. Výzkum vycházel ze souboru vybraných proměnných – od rychlosti a spolehlivosti širokopásmového připojení po obecnější ukazatele, jako je kvalita služeb, které ISP poskytují v reakci na problémy s připojením. Pro regiony byly vytvořeny různé referenční úrovně a každé z nich byla přiřazena hodnota, aby bylo možné určit bodové hodnocení. Z hodnocení byl následně sestaven žebříček spokojenosti se širokopásmovým připojením v Evropě. Žebříček nejen ukazuje, ve kterých regionech panuje největší spokojenost se službami ISP, ale upozorňuje také na oblasti, na něž by ISP měli zaměřit pozornost.
Lee Marsden, prezident společnosti Zyxel pro EU, uvedl: „Tolik vychvalované rychlosti širokopásmového připojení již nutně neodpovídá vysoká spokojenost zákazníků. Právě v této oblasti tak nadále existuje významná příležitost pro poskytovatele internetových služeb. ISP budou schopni držet krok s vývojem očekávání spotřebitelů, udržovat si zákazníky a zajišťovat stabilní růst svého byznysu, pokud budou poskytovat správná zařízení a vhodná doporučení a budou aktivně předvídat klíčové problémy. Už nestačí jen nabízet rychlé připojení k internetu. ISP teď musejí vylepšit svou nabídku a poskytovat individuální služby s přidanou hodnotou, kterými se odliší od konkurence.“
Klíčová zjištění studie | |||||
Země / kategorie | Česká republika | Nizozemsko | Německo | Spojené království | Švédsko |
Mé domácí širokopásmové připojení je často pomalé | 13,5 % | 8,2 % | 26,2 % | 19,9 % | 18,8 % |
Mám pravidelně problémy s Wi-Fi v domácnosti | 19,7 % | 16,2 % | 29,6 % | 14,6 % | 15,6 % |
Můj mobilní internet funguje lépe než širokopásmové připojení | 7,2 % | 6,8 % | 21,6 % | 5,3 % | 10,6 % |
Poskytovatel internetu mi doporučuje, jak v domácí síti implementovat pokročilejší funkce | 11,3 % | 8,2 % | 18,2 % | 6,6 % | 4,6 % |
Poskytovatel internetu mi poskytuje veškerou potřebnou pomoc pro řešení problémů | 34,4 % | 16,4 % | 31 % | 15,2 % | 19 % |
Mám v úmyslu zmodernizovat svou domácí bezdrátovou síť, abych dosáhl vyšších rychlostí | 8,2 % | 6 % | 14,2 % | 4,1 % | 6 % |
Stát by měl dělat více pro zvýšení rychlosti a spolehlivosti internetu | 10,3 % | 11,2 % | 27,4 % | 15,4 % | 10,% |
Bezdrátové připojení k internetu jsem nedávno zmodernizoval | 9,1 % | 9 % | 10,6 % | 7,6 % | 8,6 % |
Myslím si, že za nízkou rychlost internetu v mé domácnosti může router | 9,1 % | 8 % | 8,8 % | 6,3 % | 5,8 % |