Boom v IT prostředí. Rostou výdaje i vliv umělé inteligence
Bez umělé inteligence se dnes neobejde prakticky žádný tržní segment. Její výhody jsou nezpochybnitelné. „Umělá inteligence není zdaleka jen o tom, že nám má ulehčit práci. Díky ní se zlepšuje celosvětový přístup ke vzdělávání, experti s její pomocí modelují krizové situace a tím pádem jsou na ně lépe připraveni, ve zdravotnictví pomáhá při diagnózách. Příkladů jsou tisíce. Je ale důležité si uvědomit, že i umělá inteligence má nějakou setrvačnost, například ChatGPT funguje už třetím rokem, ale až v roce 2024 zažil boom. To znamená, že kdo s AI pracuje kvalitně a zachytává trendy, bude mít obrovský náskok před konkurencí,“ uvedl Marian Hurta, CEO ve společnosti ENGETO, která díky kurzům pomáhá lidem získat nové digitální a IT dovednosti.
Každý pátý člověk na světě pracuje s AI
O růstu vlivu umělé inteligence mluví studie Talent Alpha. Ta uvádí, že až 300 milionů pracovních pozic je nějakým způsobem ovlivněno umělou inteligencí. Není překvapením, že do styku s AI nejvíce přichází inženýři (až 52 %) a top management (49 %).
Co se týče jednotlivých tržních segmentů, tak AI je nejvíce propojená s IT prostředím a telekomunikačními společnostmi (60 % pracovníků v tomto sektoru s AI pracuje). Následuje průmysl (44 %), média (43 %), finančnictví a pojišťovnictví (42 %), přes čtyřicet procent se v průzkumu dostaly ještě vzdělávací instituce (41 %).
A právě vzdělávací instituce s umělou inteligencí pracují v čím dál větší míře. Z průzkumu Světové banky je patrné, že umělá inteligence výrazně šetří čas a pomáhá zlepšovat dovednosti nejen v zemích třetího světa. „Nejnovější AI pomocníci pomáhají studentům s lepším pochopením nejrůznější problematiky,“ přiblížil Hurta, jehož ENGETO má v portfoliu kurzy zaměřené na Python, datovou analýzu či SQL, které integrují prvky AI, a dodal: „My nyní pracujeme na systému, kde ve spolupráci s umělou inteligencí vyvíjíme program, díky kterému se naši studenti budou v digitálních dovednostech zlepšovat ještě rychleji. Tohoto „powered asistenta“ spustíme už v tomto roce, na českém trhu nemá konkurenci a naši studenti tak budou mít po absolvování kurzů nezanedbatelnou konkurenční výhodu.“
ChatGPT jako gamechanger
Zřejmě nejviditelnějším prvkem vycházejícím z umělé inteligence je v posledních měsících ChatGPT. Tento model, který je ale v onlinovém prostředí už od roku 2022, kompletně změnil v loňském roce nejen kreativní a marketingové prostředí. „Marketingoví specialisté ušetří díky ChatGPT obrovské množství času. Pomůže jim s přípravou textů, claimů, contentu na web a sociální sítě, analyzuje jim veškerá data. Zároveň má obrovský přesah do vzdělávání, které je tak mnohem rovnější a dostupnější,“ doplnil Hurta.