Atlassian končí s podporou Jira Server, řešením je přechod do cloudu

23. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Onlio)
Společnost Atlassian, která nabízí podnikové systémy Jira, výrazně mění obchodní podmínky. Od února roku 2024 definitivně končí podpora systému Atlassian Jira Server a firmy se musí poměrně rychle rozhodnout, zda si výrazně připlatí za přechod na nový produkt určený do datových center, anebo budou služby a data migrovat do Atlassian cloudu.

Atlassian Jira je stejně jako třeba SAP či různé CRM systémy nedílnou součástí informační páteřní sítě v mnoha českých středních i velkých firmách, přičemž v drtivé většině případů české firmy využívají řešení Jira Server. Znamená to, že mají software nainstalovaný na svých vlastních serverech a o bezproblémový chod Jiry se stará interní IT oddělení. Jenomže právě tomuto řešení Atlassian od února příštího roku ukončuje podporu a místo něj nabízí produkt Atlassian Jira Data Center.

„Toto řešení má však ekonomický smysl pouze pro opravdu velké firmy, typicky banky či nadnárodní korporace, které mají tisíce uživatelů. Pro ostatní by tak mohl být cestou přechod do cloudu, který má oproti on premise variantě velké množství výhod,“ vysvětlil Jiří Voves ze společnosti Onlio, která je jedním z platinových Atlassian partnerů v České republice. A i když se stále ještě velké procento tuzemských společností obává svěřit svá klíčová data do cloudu, pravdou je, že takové řešení je například z pohledu kyberbezpečnosti obvykle daleko lepší. Málokterá firma má totiž finance a kompetence na to, aby si vlastními silami dokázala vytvořit tak kvalitní zabezpečení serverů a měla k tomu ještě silné personální zázemí. „Přechodu do Atlassian Cloudu se firmy bát nemusí. Společnost samozřejmě dbá na GDPR, servery má umístěné v EU, a navíc disponuje ještě mnoha dalšími mezinárodními bezpečnostními certifikacemi a je také členem Cloud security Alliance,“ pokračoval Voves.

Migrace do Jira Cloud má nesporné výhody

Dalšími obavami, které mnohé firmy brzdí v přechodu na Jira Cloud jsou čas a náklady. Jenomže pro menší firmy s maximálně stovkami uživatelů je cloudová varianta jednoznačně výhodnější, a to nejen vzhledem k vlastní ceně služby, ale právě i v odpadajících investicích do hardwarové infrastruktury a samozřejmě i v oblasti provozních nákladů. A zároveň je standardní migrace do cloudu velmi rychlá, zabere zhruba týden, takže se není třeba bát měsíce trvajících migrací, které většinou brzdí chod firmy. Odpovědní manažeři by se ale měli ještě předtím důkladně rozmyslet, co všechno vlastně chtějí do cloudu migrovat. Zejména u malých firem určitě stojí za úvahu nejjednodušší varianta, kdy k přechodu dojde přirozeně a plynule, což znamená, že v Jira Server dokončí aktuální projekty a nové již budou začínat v Jira Cloud bez migrace historických dat. „V případě, že je třeba migrovat i data, můžeme využít při přechodu do Cloudu náš ověřený standardní balíček, který pokrývá veškerou funkcionalitu a minimalizuje rizika, a to i když migraci nemůžeme chápat jako překlopení Server verze systému 1:1 do cloudu,“ dodal Jiří Voves a doplnil, že může nastat i situace, kdy některé addony (přídavné moduly) nemusejí v cloudu existovat. Podle něj to však neznamená, že by cloudová varianta byla horší než Jira Server. Uživatelé v takovém případě o funkce nepřijdou, jen je získají jiným způsobem, což má však podle něj často výhodu.

„Firmy mohou revidovat leckteré zkostnatělé interní procesy, jejichž obsluha je doposud stála velké množství času i peněz a mohou tak začít pracovat efektivněji s podporou automatizace. A to je právě jedna z těch ne tak viditelných výhod cloudu. Díky migraci na Jira Cloud mohou firmy nasadit automatizaci procesů v takové míře, jakou současný systém Jira Server neumožňuje,“ uzavřel Jiří Voves.

Podobné články

Generativní umělou inteligenci si v příštích dvou letech osvojí 85 % vývojářů softwaru

30. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Capgemini )
Společnost Capgemini očekává, že generativní umělá inteligence (Gen AI) bude hrát klíčovou roli při rozšiřování schopností vývojářů softwaru a v příštích dvou letech bude pomáhat při více než 25 % práce na návrhu, vývoji a testování softwaru. Čtěte více

Generativní umělá inteligence zvyšuje produktivitu softwarového inženýrství o 70 %

28. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ness Czech)
Studie společnosti Ness Digital Engineering odhalila, že implementace generativní AI nejenom, že zvyšuje produktivitu, ale také umožňuje vytvořit důkladně asistovaný kontext pro práci, což firmám umožňuje hladce globalizovat svou práci. To může vést nejenom k lepším obchodním výsledkům, ale také k úplné transformaci struktury celých organizací. Čtěte více

Progress představil nové vývojové nástroje umožňující integrovat generativní AI do jakékoli aplikace

18. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress )
Progress představil nejnovější verze knihoven a nástrojů pro vývoj aplikací v prostředí .NET a JavaScriptu – Progress Telerik a Progress Kendo UI. Novinky přináší umělou inteligenci do rozhraní aplikací, vyšší produktivitu při vývoji, funkce pro přístupnost a řadu nových komponent uživatelského rozhraní, včetně komponenty Blazor Spreadsheet. Čtěte více

Softwaroví developeři místo vývoje řeší problémy s výkonem a dostupností aplikací

3. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Softwaroví vývojáři tráví podle nejnovějšího průzkumu Cisco více než 57 % času tím, že řeší problémy s výkonem aplikací, místo aby se soustředili na tvorbu nového softwaru a věnovali se inovacím. Příčinou je fakt, že firmy nemají nasazeny vhodné nástroje, které by poskytovaly přehled o infrastruktuře a umožnily rychle identifikovat příčiny problémů s chodem aplikací. Čtěte více