APEK: České e-shopy v roce 2012 s rekordním obratem
Přestože se zvyšují hodnoty celkových obratů, i v roce 2012 pokračoval trend snižování průměrné útraty na jednu osobu i výše objednávek. Zatímco v roce 2010 byla průměrná roční útrata 11 659 Kč, v roce 2012 to bylo 9 280 Kč. Naopak se zvyšuje počet osob nakupujících online pravidelně. Pět a více nákupů ročně v e-shopech provede 52 % uživatelů internetu, přičemž alespoň jednou za rok jich nakoupí 91 %. Minimálně jednu zkušenost s online nákupem však má již 98 % uživatelů.
„Důvod těchto trendů je zřejmý a souvisí hlavně s tím, že Češi si již na webu neobjednávají pouze televize a ledničky, ale prakticky veškeré zboží. Důkazem je například stále oblíbenější nákup oblečení, ale také sportovního vybavení, šperků či produktů pro domácí mazlíčky,“ řekl výkonný ředitel Asociace Jan Vetyška. Dá se tedy říci, že na internetu se v ČR nakupuje již opravdu vše.
Velký nárůst zaznamenává také prodej služeb. V tomto směru dominuje nabídka slevových kuponů, ale zájem je také o finanční služby, jako je pojištění. Zde je opět velkou výhodou možnost jednoduchého srovnání nabízených produktů a většinou i nižší cena. I v roce 2013 očekávají provozovatelé e-shopů další nárůst prodejů a přesun nakupujících z kamenných obchodů.