AI agenti změní pravidla byznysu: Připravte se na B2A
Umělá inteligence sice plní novinové články už dlouho, nyní ale všichni očekávají příchod naprosto zásadní „nové AI“, která výrazně posune možnosti toho, co technologie dokáže. Letos totiž očekáváme příchod „AI agentů“, kteří by měli být schopni na základě zadání sami vykonávat potřebné činnosti.
Dnešní generativní AI umí pracovat s texty (rozumět jim, vytvořit nový text na základě otázky), ale neumí vykonávat práce. Je to proto, že je postavena na velkých jazykových modelech (LLM). Aby AI agent dokázal vykonávat práci, potřebuje mít velký model akcí. To znamená, že musí být natrénován na obrovském množství různých aktivit, ze kterých si pak na základě zadání vybere tu správnou sekvenci akcí, kterou vykoná. Na vznik těchto modelů se aktuálně čeká, ale předpokládá se, že se jich dočkáme už letos.
Schopnost agentů vykonávat činnosti může být opravdu převratná. Někteří, například CEO Microsoftu Satya Nadella, kvůli tomu dokonce předpovídají, že zaniknou klasické softwarové programy, protože je nahradí právě agenti vybavení obrovskými knihovnami akcí. Tito agenti vlastně na základě našeho zadání vždy vytvoří program na míru, který vykoná požadovanou činnost.
Když mluvím o AI agentech, nemám tím na mysli, že po ulici začnou ve velkém běhat roboti. Očekávám, že se objeví v našich telefonech a počítačích. Budou nám dělat osobní asistenty a automatizovat práci lidí ve firmách (hlavně tu, která spočívá v provádění relativně dobře popsatelných a opakujících se úloh). To jsou první místa, kde očekávám, že se objeví. Jak se budou AI agenti vyvíjet dál a k čemu všemu je lidstvo použije, je nyní opravdu těžké odhadnout.
S příchodem AI agentů vzniknou úplně nové, a přitom obrovské obchodní příležitosti. Firmy se doteď dělily podle toho, zda své služby a produkty prodávají jiným firmám (B2B, business-to-business), nebo zda je prodávají koncovým zákazníkům (B2C, business-to-consumer). S příchodem agentů se otevírají nové obchodní modely, například B2A (business-to-agent), kde firma marketuje a prodává své služby a produkty AI agentům. Takové služby budou vypadat úplně jinak, budou se jinak prodávat a hlavně se budou jinak propagovat, protože příjemcem marketingu nebude člověk, ale samotný stroj.
Obdobně vznikne například A2A obchodní model (agent-to-agent), tedy jakási obdoba dnešních peer-to-peer tržišť typu Airbnb nebo Aukro. Půjde o tržiště služb, kde agenti budou nabízet své služby a jiní agenti je budou poptávat. Výsledkem bude schopnost celého ekosystému kombinovat schopnosti jednotlivých agentů a plnit tak mnohem komplexnější úlohy, než by zvládl jeden agent.
Další velký trend spojený s AI, s kterým se perou IT týmy ve firmách, je tzv. BYOAI, neboli „Bring-your-own-AI“. Jde o obdobu staršího trendu, kdy jsme si zvykli, že v řadě firem můžeme pracovat na noteboocích, které jsme si jako zaměstnanci sami koupili. Vzhledem k pomalému nasazování AI do firem si řada zaměstnanců platí vlastní soukromé předplatné AI nástrojů (nejčastěji ChatGPT, ale i jiných) a používá je pro svou práci. To je často v rozporu s pravidly firmy, protože s veřejnou AI při dotazování sdílejí citlivá firemní data. Děje se to však v masivním měřítku a prostý zákaz tento problém nevyřeší.
Jediná další technologie, která je vedle AI trochu vidět a svým způsobem se dere dopředu, je pokrok kvantových počítačů. Nikdo sice neví, kdy budou v praxi použitelné, ale riziko prolomení existujících šifrovacích algoritmů je velké. A protože šifrování je ukryté hluboko ve všech systémech a zařízeních, které používáme, bude výměna všech těchto šifrovacích mechanismů za nové, kvantově odolné, nadlidský úkol – větší než problém Y2K na přelomu tisíciletí.
Autor: Jan Antoš, technologický šéf Trasku