Celosvětový prodej chytrých telefonů v roce 2024 vzrostl o 6,4 %
„Silný růst v roce 2024, ke kterému došlo navzdory přetrvávajícím makroekonomickým problémům a dalším negativně působícím faktorům včetně relativně vlažné poptávky, dokazuje odolnost trhu s chytrými telefony,“ uvedla Nabila Popal z IDC. „Výrobci úspěšně upravili své strategie tak, aby podpořili růst. Různí výrobci samozřejmě volili různé postupy, mezi ty úspěšnější však patřily například nápadité propagační akce, rozprostření portfolia do různých cenových hladin, bezúroční financování nebo různé formy cash-backů či odkupů starších zařízení. Zejména v Číně a na rozvojových trzích se tyto praktiky výrobcům osvědčily.“
„Přestože jsme ohledně pokračujícího růstu v roce 2025 i nadále optimističtí, hrozba nových, zvýšených cel ze strany přicházející americké administrativy zvýšila nejistotu v celém odvětví a přiměla některé hráče k hledání preventivních opatření ke zmírnění rizik. Prozatím jsou však dopady minimální,“ doplnila Nabila Popal.
Ačkoli si společnosti Apple i Samsung ve 4. čtvrtletí i za celý rok udržely první dvě příčky, obě firmy zaznamenaly meziroční pokles a jejich podíly se díky superagresivnímu růstu čínských výrobců zmenšily. Čínští producenti se zaměřili na low-endová zařízení, rychlou expanzi a rozvoj prodeje ve své domovině. Na třetím místě žebříčku se za poslední čtvrtletí i celý rok umístila společnost Xiaomi, která zaznamenala mezi pěti největšími hráči zaznamenala vůbec nejvyšší meziroční růst. Velice intenzivní boj se pak rozhořel mezi značkami Transsion, vivo a OPPO.
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 4. čtvrtletí 2024 (v milionech) | |||||
Výrobce | Prodej 4Q24 | Tržní podíl (%) | Prodej 4Q23 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 76,9 | 23,2 | 80,2 | 24,7 | -4,1 |
Samsung | 51,7 | 15,6 | 53,1 | 16,4 | -2,7 |
Xiaomi | 42,7 | 12,9 | 40,7 | 12,6 | 4,8 |
Transsion | 27,2 | 8,2 | 28,2 | 8,7 | -3,4 |
vivo | 27,1 | 8,2 | 24 | 7,4 | 12,7 |
Ostatní | 106,1 | 32 | 97,7 | 30,2 | 8,6 |
Celkem | 331,7 | 100 | 324 | 100 | 2,4 |
„Uplynulé čtvrtletí bylo obzvláště pozoruhodné pro největší čínské výrobce chytrých telefonů: Xiaomi, Oppo, Vivo, Honor, Huawei, Lenovo, realme, Transsion, TCL a ZTE. Společně dosáhli důležitého milníku, když dodali historicky nejvyšší kombinovaný objem za čtvrtletí a dosáhli 56 % celosvětových dodávek chytrých telefonů,“ řekl Francisco Jeronimo z IDC. „I když jejich hlavními odbytišti zůstávají Čína a Asie obecně, rozšiřují tyto značky rychle své působení v Evropě a Africe, a to zejména díky dobrým prodejům svých zařízení nižší a střední třídy. Pozoruhodně vyniká společnost Huawei, která většinu svých telefonů dodává do vyššího nebo přímo prémiového segmentu zařízení, což podtrhuje její výrazné postavení na čínském trhu.“
Celosvětový prodej chytrých telefonů v roce 2024 (v milionech) | |||||
Výrobce | Prodej 2024 | Tržní podíl (%) | Prodej 2023 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 232,1 | 18,7 | 234,3 | 20,1 | -0,9 |
Samsung | 223,4 | 18 | 226,7 | 19,5 | -1,4 |
Xiaomi | 168,5 | 13,6 | 146 | 12,5 | 15,4 |
Transsion | 106,9 | 8,6 | 94,9 | 8,2 | 12,7 |
Oppo | 104,8 | 8,5 | 103,4 | 8,9 | 1,4 |
Ostatní | 402,9 | 32,5 | 358,9 | 30,8 | 12,3 |
Celkem | 1 238,8 | 100 | 1 164,1 | 100 | 6,4 |
„Navzdory pokračujícímu růstu v několika regionech jsme zaznamenali sníženou poptávku po skládacích zařízeních, a to i přes intenzivnější propagaci a marketing výrobců,“ uvedl Anthony Scarsella z IDC. „Výrobci začali od výzkumu a vývoje skládacích zařízení postupně upouštět, protože zájem spotřebitelů se nijak nezvětšovali. Řada výrobců se tak nyní raději soustředí na pokroky v oblasti umělé inteligence, protože zejména generativní umělá inteligence se v nových telefonech objevuje stále častěji, speciálně pak ve vyšších cenových třídách.“