Zaměstnancům chybí znalosti technologií. Problém se s pokračující digitalizací prohlubuje

1. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ABSL)
S pokračující digitalizací a adopcí moderních technologií čelí firmy rostoucímu nedostatku zaměstnanců s potřebnými technickými a analytickými znalostmi a dovednostmi. Podle nedávného průzkumu tento problém trápí 63 % firem z oboru IT a podnikových služeb. Nedostatečné vzdělávání v oborech STEM proto 9 z 10 firem nahrazuje interními programy a školeními.

Vzdělávání v oblasti STEM, tedy v přírodních vědách (Science), technice (Technology) a technologiích (Engineering) a matematice, je chápáno jako rozhodující nástroj pro rozvoj a růst ekonomik a udržení konkurenceschopnosti. Zaměstnavatelé nyní stále více volají po jeho intenzivní podpoře, a to již od základních škol, což je běžná praxe na západ od našich hranic. „Důvod je nasnadě – digitalizace pokračuje prakticky ve všech průmyslových oborech a je potřeba, aby zaměstnanci ovládali práci s technologiemi, uměli analyzovat data a s jejich pomocí modelovat budoucí trendy. V našem oboru je tato potřeba ještě zdůrazněna změnami v zaměření místních center. Ty se v souladu s potřebami firem stále více orientují na služby z oblasti IT, konkrétně na služby kybernetické a informační bezpečnosti, IT podpory a datové analytiky,“ vysvětlil Jaromír Staroba, prezident ABSL.

Obory STEM nejsou zásadní jen pro podnikový sektor, ale i pro celkový rozvoj společnosti. Kvůli jejich nedostatečné výuce je u nás stále málo studentů technických škol a univerzit. Data z posledního průzkumu ČSÚ ukazují, že jich dokonce ubývá. Na konci roku 2022 bylo v technických oborech 37 000 vysokoškoláků, což je o 11 tisíc méně než v roce 2017. To je alarmující pokles, který už nyní neodpovídá potřebám trhu práce.

Zaměstnavatelé proto vytváří vlastní vzdělávací programy a své lidi v potřebných znalostech a dovednostech rozvíjí sami. V oboru IT a podnikových služeb je to praxe dokonce 9 z 10 firem. Sází přitom na rostoucí ochotu zaměstnanců aktivně se učit a dále se rozvíjet. „Doba, kdy se většina kariér ubírala lineární cestou, směrem, který znamenal učení se jediného souboru dovedností, je nenávratně pryč. Naštěstí jsou si toho zaměstnanci dobře vědomi, a to napříč generacemi,“ řekl Martin Malo, ředitel personální agentury Grafton Recruitment a Gi Group, a dodal: „Z našeho nedávného průzkumu vyplynulo, že pouze pět procent zaměstnanců si myslí, že se do budoucna nemusí nic učit.“

Technologie, analýza dat, jazyky

Nejvíce zaměstnavatelé u svých lidí postrádají znalosti a dovednosti v oblasti zavádění nových technologií a robotické automatizace. V průzkumu ABSL tento nedostatek zmiňuje 63 % firem. V případě datové analytiky a modelování mezery ve znalostech u svých lidí hlásí 50 % firem. I když se investice do firemního vzdělávání ve srovnání s uplynulými dvěma lety zvýšily, deficit těchto znalostí je rok od roku citelnější. „Evergreenem mezi kritickými znalostmi zaměstnanců oboru IT a podnikových služeb je jejich slabá jazyková vybavenost,“ zdůraznil Jaromír Staroba a upřesnil: „Protože obor poskytuje služby do celého světa, zaměstnanci komunikují celkem 35 jazyky. Asi největší problém zaznamenáváme v případě němčiny a skandinávských jazyků. I proto obor musí najímat velké množství zahraničních expertů. Aktuálně tvoří již 43 % všech zaměstnanců, jejichž počet letos dosáhne na 175 000.“

ABSL přichází s podporou ve formě programu Fusion Digital

Spolu s digitální transformací, technologickými inovacemi a nástupem umělé inteligence se mění i způsob řízení firem. Manažeři mají k dispozici obrovské množství dat, z nichž musí umět vyčíst trendy vývoje, řídit týmy složené z lidí a robotů a obecně čelit velmi rychlým změnám, na které musí umět promptně reagovat. Potřebnými znalostmi a dovednostmi pro úspěšnou implementaci digitálních strategií je může vybavit unikátní vzdělávací program Fusion Digital, který vyvinuli experti z ABSL a který se zaměřuje na rozvoj technických i manažerských dovedností v době digitální transformace a umělé inteligence.

„Jde o jedinou digitální akademii tohoto druhu, určenou pro ty, kteří se chtějí zorientovat v možnostech a přínosech digitální transformace, vyslechnout si rady zkušených expertů a zjistit, kde a jak vlastně začít a jaké nástroje využít. Šestiměsíční program zahrnuje více než stovku hodin nabitých informacemi, přístup k nejlepším nástrojům pro zdokonalení digitálních dovedností a možnost potkat přední odborníky na AI, kybernetickou bezpečnost či analýzu dat. V neposlední řadě program umožňuje stát se součástí komunity, která prostřednictvím speciálních projektů přenáší své znalosti do praxe,“ vysvětlil Jaromír Staroba s tím, že po úspěšném absolvování získají účastníci mezinárodně uznávaný certifikát a zároveň schopnost řídit inovace i týmy v éře digitální transformace. Po úspěšném pilotním běhu v roce 2024 se v dubnu 2025 spouští další ročník.

Podobné články

Organizace trápí nedostatek zkušených bezpečnostních odborníků

21. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Společnost Check Point upozornila, že organizace stále intenzivněji využívají cloudová prostředí, přitom ale nemají dostatečné znalosti a zkušenosti na jejich ochranu. Ze zprávy „2024 Cloud Security Report“ vyplývá, že organizace trpí nedostatkem kompetentních odborníků a více než polovina dotazovaných expertů si myslí, že dovednosti jejich bezpečnostních týmů jsou průměrné nebo podprůměrné. Čtěte více

TD SYNNEX je oficiálním partnerem pro školení Amazon Web Services

18. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: TD Synnex)
Společnost TD SYNNEX obdržela autorizaci oficiálního školicího partnera Amazon Web Services (AWS). Partneři TD SYNNEX tak mohou jejím prostřednictvím získat odborné znalosti i vyžadované certifikace, což rozšiřuje jejich příležitosti v poskytování AWS řešení koncovým zákazníkům. Čtěte více

Experti Check Pointu varují před extrémním zájmem kyberzločinců o oblast školství

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Školy a vzdělávací instituce pracují s obrovským množstvím citlivých dat, přitom ale v řadě případů nemají odpovídající zabezpečení. Stávají se tak pro kyberzločince snadným a oblíbeným cílem. Z nejnovější zprávy společnosti Check Point vyplývá, že v roce 2024 je nejčastějším terčem hackerů právě sektor vzdělávání. Každá vzdělávací a výzkumná instituce čelí v průměru 3 086 útokům týdně. Čtěte více

Nový vzdělávací software Philips Genius přináší rozšiřuje možnosti interaktivní výuky

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: PPDS)
Cloudový výukový program Philips Genius pro interaktivní displeje přináší nový přístup k oživení výuky. Nabízí mnoho nástrojů a funkcí pro kreativní a inteligentní plánování i samotnou výuku, a to vše prostřednictvím sjednocené, intuitivní a bezpečné platformy. Čtěte více