ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci

13. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Enehano Solutions)
Během posledního roku se mohla široká veřejnost seznámit s ChatGPT, chatbotem s umělou inteligencí, který využívá zpracování přirozeného jazyka k vytváření konverzačního dialogu podobného lidskému. Od jeho spuštění si ChatGPT vyzkoušelo 36 % Čechů a téměř 2/3 jej alespoň znají. Populární je hlavně mezi mladými, kde jej aktivně využívá nadpoloviční většina lidí.

ChatGPT je hlavním průkopníkem a popularizátorem konverzační umělé inteligence, kterou si může vyzkoušet prakticky kdokoliv. A Češi rozhodně nejsou výjimkou. Prozatím si ChatGPT vyzkoušela více než třetina z nich, 25 % Čechů ve věku od 18 do 65 let ji přitom využívá aktivně. Ve věku do 26 let je to dokonce 52 % Čechů.

„Čísla nastupující generace poměrně jasně ukazují, kde je budoucnost. Nejde přitom jen o nějaké nahodilé zkoušení možností umělé inteligence, více než čtvrtina mladých využívá ChatGPT pravidelně, prakticky každý týden, nemálo z nich dokonce na denní bázi,“ uvedl k výsledkům Michal Peška, spoluzakladatel společnosti Enehano.

Jako juniorní kolega

To potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých právě nejmladší generace využívá inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT nejčastěji jako pomocníka i v práci. Z lidí, kteří mají o ChatGPT alespoň nějaké povědomí, již dnes pomáhá pětině mladých. Dalších 33 % z nich si myslí, že by jim takový inteligentní chatbot v práci pomohl.

Možností, jak může být už dnes generativní AI v zaměstnání ku prospěchu, je napříč profesemi mnoho. V řadě případů se dá její pomoc připodobnit k pomoci juniorního kolegy, kterého má člověk vždy po ruce a může mu zadat tvorbu textů nebo obrázků, vyhledání informací nebo přípravu návrhů a nápadů.

„Systematičtější a zároveň praktické využití umělé inteligence ve firmách a organizacích však zatím spíše pokulhává. Právě schopnost přetavit možnosti generativní AI do fungujících a přínosných nástrojů či řešení je hlavní výzvou, na kterou se nyní soustředíme,“ poznamenal Martin Franc, CEO startupu Rossie.AI.

Mezi takové AI nástroje může patřit monitoring hovorů, kdy umělá inteligence vytvoří souhrn hovoru, identifikuje z něj vyplývající úkoly a zadá je. Nebo ohodnotí operátora a předá mu zpětnou vazbu. Dále například zpracování e-mailů, když AI dokáže klasifikovat mailové zprávy, připravit pro příjemce souhrn sdělení e-mailů a vytvořit na jeho základě úkoly.

Lidé bez obav

Důležitým zjištěním průzkumu je fakt, že Češi se využití umělé inteligence v práci a priori nebrání. Jen sedm procent lidí se nechalo slyšet, že využití inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT by v jejich práci sice dávalo smysl a bylo možné, ale oni sami nechtějí. Poměrně otevřený přístup potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých jen dvě procenta Čechů mají z ChatGPT obavy.

Otevřený přístup k umělé inteligenci je důležitý a brzy bude klíčový. Už známým faktem totiž je, že lidi v práci nenahradí ani tak sama umělá inteligence, jako spíš ti, kdo dokážou s umělou inteligencí pracovat a efektivně ji využívat,“ popsal Peška.

Chybí podhoubí i kontrola

Zásadnější problémy většího a rychlejšího rozšíření nástrojů umělé inteligence ve firmách a organizacích leží jinde. Konkrétně 16 % Čechů v průzkumu tvrdí, že využití inteligentního chatbota v jejich práci zkrátka není možné kvůli její povaze. Dalších 25 % ale uvádí, že to v jejich práci není možné z jiného důvodu.

Tím důvodem je často zanedbané technologické podhoubí ve firmách. „Špatná kvalita dat je podle našich šetření jedním ze tří nejčastějších problémů, se kterým se firmy aktuálně potýkají. A vzhledem k tomu, že množství dat exponenciálně roste, zvětšuje se i závažnost nahromaděného nepořádku, přes který je nemyslitelné AI nástroje typu inteligentního chatbota efektivně nasadit,“ shrnul Michal Peška ze společnosti Enehano.

Dalším důvodem jsou pak obavy firem a organizací ze zneužití osobních údajů, ale třeba i z úniku citlivých obchodních informací. Některé komerční společnosti i státní organizace proto v minulosti svým zaměstnancům omezily nebo vysloveně zakázaly používání nástrojů, jako jsou ChatGPT, Google Gemini, Midjourney či GitHub Copilot. Podle analýzy společnosti Cisco vyžaduje generativní AI nové techniky správy dat a rizik.

Údaje vyplývají z aktuálního průzkumu společnosti Enehano, která patří mezi české lídry v digitální transformaci a automatizaci.

Podobné články

Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více