Více než třetina českých firem plánuje zvýšit investice do vývoje softwaru zaměřeného na člověka

23. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress Flowmon)
Průzkum společnosti Progress mezi technologickými profesionály po celém světě se zabýval rostoucím významem vývoje softwaru, který do centra zájmu staví samotného uživatele. Účelem průzkumu bylo zmapovat aktuální přístupy a úroveň připravenosti firem při vývoji aplikací zaměřených na člověka. Zejména s ohledem na rostoucí význam tématu zajištění přístupnosti.

Vývoj aplikací zaměřených na člověka znamená vytvářet aplikace a webové stránky, které jsou snadno a pohodlně ovladatelné pro různorodou komunitu uživatelů. Měly by zohledňovat specifické potřeby lidí. Jako například jejich omezení, demografické a charakterové faktory, odlišné jazykové a kulturní zázemí a řadu dalších. Právě pochopení cílového uživatele a jeho potřeb vede k efektivnějším a praktičtějším výsledkům. Vzhledem k tomu, že Evropská unie a Spojené státy zavádějí legislativu, podle níž musí firmy zajistit rovný přístup k digitálním službám, již není možné jen nečinně přihlížet.

Přestože téměř všechny firmy v České republice, které se zúčastnily výzkumu, uznaly důležitost vývoje aplikací zaměřených na člověka, ukázalo se, že je značný nepoměr mezi úmysly a reálnými skutky. Zatímco 98 % respondentů uvedlo, že je to pro ně důležité, pouze 22 % se touto problematikou v současné době zabývá prostřednictvím nástrojů, školení a politik. Mezi překážkami respondenti uváděli rychlost vývoje se souběžným plněním požadavků zákazníků (42 %), složitost a nedostatečnou agilitu (41 %) a chybějící interní dovednosti (29 %). Třetina z nich (28 %) vnímá také nedostatek vhodných nástrojů a investic do technologií.

Z výsledků průzkumu v ČR také vyplývá, že:

  • 75 % respondentů považuje vývoj aplikací zaměřených na člověka za mnohem důležitější než před dvěma roky, a to na podkladě obchodních aspektů a kulturních změn.
  • 38 % respondentů uvedlo, že je to pro ně zásadní otázka a plánují v příštích 12-18 měsících investovat do aplikací zaměřených na člověka.
  • 78 % respondentů uvedlo, že je obtížnější dodatečně zavést problematiku inkluze a přístupnosti do stávajících aplikací než ji od začátku zohledňovat v nových.
  • Ukázalo se, že v průměru pouze 59 % stávajících aplikací v oslovených firmách splňuje požadavky na přístupnost.
  • 97 % respondentů se potýká s problémy při zavádění konceptu human-centricity.

Výsledky průzkumu také ukazují, že firmy ztrácejí na konkurenci kvůli zmatkům ohledně potřebných nástrojů a procesů nezbytných k aktivnímu vývoji designu zaměřeného na člověka. Respondenti průzkumu zmiňovali různá technická řešení, včetně umělé inteligence a strojového učení, chatbotů, asistenčních technologií pro pohybově postižené, testování barevného kontrastu a dalších. Aby se tyto firmy mohly rozvíjet, musejí se dále vzdělávat, lépe spolupracovat a využívat nákladově efektivní přístupy. Je třeba, aby identifikovaly partnery a dodavatele, kteří upřednostňují základní postupy a metody v oblasti inkluze a přístupnosti, a začaly s nimi spolupracovat. 

„Pokud chceme, aby naše řešení byla dostupnější a dosažitelná pro více firem, jednou z cest je zaměřit se více na cílového uživatele, na pochopení jeho skutečných potřeb. Otázka problematiky vývoje se zaměřením na člověka nás proto provází již delší dobu a je jednou z našich priorit. Náš tým se neustále snaží o maximální zpřístupnění všech našich řešení širšímu okruhu uživatelů s různorodými potřebami i schopnostmi,“ uvedl Petr Špringl, senior director, SW engineering ve společnosti Progress.

Průzkum „Human-Centered Software Design: A State of the Marketplace Report“ provedla nezávislá výzkumná společnost Insight Avenue na základě více než 700 rozhovorů s vývojáři aplikací a osobami s rozhodovací pravomocí v oblasti IT ve 13 zemích Severní Ameriky, Latinské Ameriky, Evropy a Asie, včetně České republiky.

Kompletní studii naleznete zde.

Štítky: 
Software, Progress Flowmon

Podobné články

Generativní umělou inteligenci si v příštích dvou letech osvojí 85 % vývojářů softwaru

30. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Capgemini )
Společnost Capgemini očekává, že generativní umělá inteligence (Gen AI) bude hrát klíčovou roli při rozšiřování schopností vývojářů softwaru a v příštích dvou letech bude pomáhat při více než 25 % práce na návrhu, vývoji a testování softwaru. Čtěte více

Generativní umělá inteligence zvyšuje produktivitu softwarového inženýrství o 70 %

28. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ness Czech)
Studie společnosti Ness Digital Engineering odhalila, že implementace generativní AI nejenom, že zvyšuje produktivitu, ale také umožňuje vytvořit důkladně asistovaný kontext pro práci, což firmám umožňuje hladce globalizovat svou práci. To může vést nejenom k lepším obchodním výsledkům, ale také k úplné transformaci struktury celých organizací. Čtěte více

Progress představil nové vývojové nástroje umožňující integrovat generativní AI do jakékoli aplikace

18. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress )
Progress představil nejnovější verze knihoven a nástrojů pro vývoj aplikací v prostředí .NET a JavaScriptu – Progress Telerik a Progress Kendo UI. Novinky přináší umělou inteligenci do rozhraní aplikací, vyšší produktivitu při vývoji, funkce pro přístupnost a řadu nových komponent uživatelského rozhraní, včetně komponenty Blazor Spreadsheet. Čtěte více

Softwaroví developeři místo vývoje řeší problémy s výkonem a dostupností aplikací

3. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Softwaroví vývojáři tráví podle nejnovějšího průzkumu Cisco více než 57 % času tím, že řeší problémy s výkonem aplikací, místo aby se soustředili na tvorbu nového softwaru a věnovali se inovacím. Příčinou je fakt, že firmy nemají nasazeny vhodné nástroje, které by poskytovaly přehled o infrastruktuře a umožnily rychle identifikovat příčiny problémů s chodem aplikací. Čtěte více