Tužka jako nástroj udržitelnosti? České firmy v průzkumu překvapily
To, zda je firemní kancelář udržitelná, není tématem jen pro dvě procenta a za průměrně důležitou ji považuje 18 % firem. Zbytek, tedy 80 %, v průzkumu uvedl, že toto téma seriózně řeší, pro 35 % je dokonce zásadní.
Dvě třetiny respondentů si pod slovem „udržitelnost“ jako první představí recyklaci, odpovědnou výrobu a spotřebu nebo – celkem překvapivě – etický provoz. Ten zahrnuje i péči o vztahy a rovné příležitosti na pracovišti. Na opačném konci je využívání energie z obnovitelných zdrojů (10 %) a řízené snižování emisí (6 %). Úplně nejhůř dopadla cirkulární ekonomika. Tu si s udržitelností spojí pouhá tři procenta oslovených.
„Obecně lze říct, že udržitelnost je v českých firmách asociována hlavně se společensky odpovědným chováním. Ekonomicky náročnější možnosti byly označeny výrazně méně často. Malé povědomí o možnostech cirkulární ekonomiky nás velmi nemile překvapilo,“ okomentovala výsledky průzkumu Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace Canonu ve střední Evropě.
Cesta prodlužování životnosti výrobků, v tomto případě třeba repasování kancelářských multifunkcí, může přitom k šetření přírodních zdrojů a tím i udržitelnému provozu kanceláře výrazně přispět. „U repasované multifunkce je zaručeno, že nabídne stejnou úroveň kvality jako nový produkt. Z pohledu zákazníka je jediným skutečným rozdílem nižší cena a zatím užší nabídka modelů,“ dodala Kučmášová. Canon má v nabídce repasovaná zařízení, u nichž je garantovaný podíl znovu využitých dílů 90 %.
Nástroj digitalizace? Tužka
Co se týče konkrétních nástrojů udržitelnosti, na prvním místě zmínily české firmy právě důsledné třídění odpadu (96 % oslovených), v těsném závěsu je digitalizace (93 %). Vysoko se umístilo i využívání úsporných kancelářských zařízení (86 %) nebo recyklovaného spotřebního materiálu, jako je papír nebo tonerové kazety (také 86 %).
„Je pozitivní, že mezi nejúčinnějšími nástroji udržitelnosti se umístila digitalizace firemních procesů, protože právě to je oblast, které se dlouhodobě věnujeme a kde nabízíme firmám komplexní balíček služeb. Je vidět, že si důležitost tohoto procesu nejen z hlediska efektivity práce, ale i péče o životní prostředí uvědomuje čím dál více podniků,“ uzavřela Kučmášová.
Jednotky respondentů uvedly mezi nástroji také řízené šetření s tiskem, delší užívání produktů, efektivní nákupy nebo centralizaci firemního tisku. A z průzkumu vyšly i vyloženě bizarní závěry, když byla v jednom případě jako efektivní nástroj udržitelné kanceláře uvedena obyčejná tužka.
Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Canon na reprezentativním vzorku českých firem.