Výdaje na AR a VR se v Evropě do roku 2027 vyšplhají na 8,4 miliardy dolarů
„Evropské společnosti zůstávají skeptické ohledně ekonomického výhledu, protože přetrvávající vysoká inflace, nedostatek pracovních sil v některých odvětvích a dlouhodobý dopad na ceny nadále ohrožují jejich výkonnost,“ uvedla Barbora Pavlíková, analytička společnosti IDC. „Přesto organizace ve snaze o překonání ekonomických nejistot navyšují rozpočty na IT. Mnoho společností tak plánuje i vyčlenění rozpočtů na AR a VR technologie s cílem odlišit se od konkurence, přinést inovativní produkty vhodné pro hybridní pracoviště a nabídnout zákazníkům technologicky orientovanou zkušenost.“
V roce 2024 budou za rozšířenou realitu nejvíce utrácet odvětví diskrétní (kusové) výroby, dopravy a průmyslu. Výrobně zaměřená průmyslová odvětví budou AR využívat pro údržbu majetku, vzdálenou komunikaci nebo školení. Tím, že AR umožňuje zefektivnit i ty nejsložitější úkoly v reálném čase, přispívá k optimalizaci procesů v celém hodnotovém řetězci. V oblasti B2B budou v příštím roce nejrychleji růst výdaje na AR v sektoru ústřední státní správy, a to díky nasazení řešení AR v projektech chytrých měst. Rozšířená údržba je nejoblíbenějším případem použití AR, ale díky rostoucí poptávce po hrách AR ve spotřebitelském segmentu bude toto využití AR do roku 2027 nejrychleji rostoucí.
Na straně VR bude nejvýdělečnějším komerčním odvětvím maloobchod. Předváděcí online akce způsobily v maloobchodu revoluci v nakupování zákazníků a znovu se dostanou do popředí zájmu poté, co se maloobchodníci v předchozím roce přesunuli od zákaznické zkušenosti (CX) k ziskovosti a omezení nákladů. Zájem zákazníků výrazně zvýšily i inovace, jako je umožnění interakce s virtuálními 3D produkty před jejich nákupem nebo přizpůsobení produktů z pohodlí domova.
Výdaje v oblasti VR posílí i nedávné představení zařízení Apple Vision Pro a zahájení prodeje modelu Meta Quest 3 a dalších. Všechna odvětví zahrnutá v analýze IDC zaznamenají v pětiletém období dvouciferný růst. V komerčním segmentu bude v příštím roce nejoblíbenějším případem použití školení. Technologický pokrok, potřeby vzdálených týmů a hybridní pracoviště budou ve VR tlačit na oblast týmové spolupráce, která se do roku stane 2027 nejrychleji rostoucím případem využití VR.