S phishingem se setkaly téměř dvě třetiny českých uživatelů internetu

6. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Šest z deseti Čechů se podle průzkumu společnosti Sophos v posledním roce setkalo s pokusem o vylákání jejich osobních údajů prostřednictvím falešných e-mailů. Druhým nejčastějším typem phishingu byl pokus o oklamání uživatele na některé z komunikačních platforem jako WhatsApp, Messenger či Telegram. Kyberzločinci se snaží získat důvěrné informace i pomocí SMS.

Mnoho tuzemských uživatelů internetu útoky hackerům bohužel usnadňuje - podle studie společnosti Sophos každý třetí respondent předává svá přihlašovací hesla a skeny důležitých dokumentů prostřednictvím aplikací pro rychlé zasílání zpráv.

E-mail, SMS, telefon - hackeři útočí ze všech stran

Průzkum zjistil, že 62 % českých uživatelů internetu obdrželo v posledním roce podvodné e-maily od kyberzločinců a 41 % respondentů potvrdilo přijetí podvodné zprávy na některém z instantních komunikačních kanálů, jako WhatsApp, Messenger, či Telegram. Textovou zprávu od podvodníků pak obdrželo 35 % dotázaných. V průměru každý pátý respondent přijal podezřelý telefonát (22 %).

Poláci a Maďaři čelí více esemeskám a hovorům

Situace v Polsku a Maďarsku, kde společnost Sophos provedla totožný průzkum, je odlišná. Poláci se s falešnými e-maily (47 %) a rychlými zprávami (32 %) setkali v menší míře než Češi (62 %, resp. 41 %). Tato míra však stále naznačuje, že jde o účinné metody phishingu. Naopak podezřelou SMS (42 %) a telefonický hovor (36 %) přijalo výrazně více Poláků (vs. 35 %, resp. 22 % Čechů).

Podobné zkušenosti s phishingovými útoky mají i Maďaři. Zprávu zaslanou za účelem získání osobních údajů našel své e-mailové schránce každý druhý maďarský respondent. Téměř 40 % dotázaných přiznalo, že obdrželo falešnou textovou zprávu, a 29 % respondentů hovořilo telefonicky s podvodníkem, který se vydával za někoho jiného. Avšak pouze každý pátý maďarský respondent se setkal s phishingem prostřednictvím aplikace Messenger nebo WhatsApp.

Pohodlí vs. bezpečnost

Respondenti ze všech zemí byli také dotázáni, zda někdy posílali nebo přijali skeny dokumentů nebo přihlašovací údaje prostřednictvím populárních instant messengerů. Ukázalo se, že tímto způsobem si důvěrné informace předává třetina Čechů. Nejčastěji tak činí uživatelé ve věkové skupině 18-35 let (38 %) a lidé s vysokoškolským vzděláním (39 %). U Poláků si tímto způsobem důvěrné informace předává každý čtvrtý uživatel internetu (27 %), Maďaři jsou v tomto ohledu nejzodpovědnější (13 %).

„Lidé mají tendenci si věci usnadňovat. Proto nás nepřekvapuje, že někteří respondenti přiznávají zasílání přístupových hesel nebo dokumentů v běžných zprávách. Je to jednoduché, rychlé a pohodlné, ale ne vždy bezpečné. Bohužel změnit návyky pohodlných uživatelů není snadné,“ vysvětlil Dr. Damian Galuszka, sociolog, odborný asistent na Fakultě humanitních studií AGH a člen laboratoře EduVRLab.

Aplikace jako Messenger nebo WhatsApp k zasílání soukromých údajů podle průzkumu nepoužívá 70 % dotázaných z České republiky (stejně jako 62 % respondentů z Polska a celých 87 % z Maďarska). Nicméně 18 % tuzemských uživatelů internetu přiznává, že dostává důvěrné informace od přátel a rodiny prostřednictvím rychlých zpráv (17 % v Maďarsku a 15 % v Polsku).

O průzkumu

Průzkum provedla nezávislá výzkumná agentura IPSOS v červnu 2023 na vzorku 846 respondentů užívajících internet a webové služby ve věku 18 – 65 let. Identický průzkum byl jménem společnosti Sophos proveden také v Polsku a Maďarsku.

Podobné články

Předpověď kybernetických hrozeb pro rok 2025: Větší a odvážnější útoky

16. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Ačkoliv hackeři nadále využívají mnoho „klasických“ taktik, které existují již desítky let, předpovědi společnosti Fortinet se z velké části zaměřují na to, že kyberzločinci budou podnikat větší, odvážnější a z jejich pohledu lepší útoky. Čtěte více

Pětina Čechů se stala v posledních třech letech obětí kyberútoku

11. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: UniCredit Bank)
Pětina Čechů v posledních třech letech zaznamenala pokus o kyberútok na svou osobu, ukázal nejnovější průzkum UniCredit Bank. Škoda, kterou kyberútočníci napáchají, se neustále zvyšuje spolu s tím, že kyberútoky jsou čím dál častější. Loni celková škoda na klientech všech bank přesáhla miliardu korun a přesáhne ji i letos, uvádí Česká bankovní asociace. Čtěte více

Počet DDoS útoků na české firmy klesl, u kritické infrastruktury však rostl

3. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy klesly v říjnu po několikaměsíční stagnaci na jednu z nejnižších úrovní za poslední roky. Potvrdil se tak trend, že útočníkům již většinou nejde o plošné zahlcení celé infrastruktury, ale soustředí se na specifické útoky. Více tak cílí například na subjekty kritické infrastruktury státu, kde naopak počet DDoS útoků rekordně vzrostl. Čtěte více

Obětí phishingu se v posledním roce stalo až 80 % organizací kritické infrastruktury

15. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Kritická infrastruktura je velmi atraktivní pro útočníky a je tak pod neustálým tlakem kybernetických hrozeb. Hlavním vstupním bodem, který útočníci používají, jsou stále e-maily. Na 1 000 zaměstnanců připadalo 5,7 úspěšných phishingových útoků za rok. I přesto většina organizací nenahlíží na e-maily jako na nebezpečí. Čtěte více