ESET v ČR v tržbách překročil půl miliardy korun a mění obchodní strategii i model licencování
Nadstandardní bezpečnostní služby poskytují zákazníkům další vrstvu ochrany v podobě podpory implementace i správy produktů ESET, ale také dodatečnou podporu při řešení bezpečnostních incidentů včetně podrobné forenzní analýzy.
Nová obchodní strategie reflektuje dlouhodobě sledovanou zpětnou vazbu od zákazníků společnosti, proměnu trhu i realitu kybernetických rizik současnosti. Součástí změn je nový ceník produktů pro domácí i firemní uživatele i nové nadstandardní bezpečnostní služby pro firemní zákazníky.
„Naše nová strategie pro český trh přichází především s úpravou cen našich produktů, jak pro segment domácích uživatelů, tak firemních zákazníků. Jde o globální aktivitu, nicméně potřeba přizpůsobit naši obchodní strategii českému trhu tu byla dlouhodobě,“ uvedl Filip Navrátil, obchodní ředitel české pobočky ESETu. „Uživatelé našich produktů pro domácnosti získávají přístup k bezpečnostnímu řešení, které je připravené reagovat na nejnovější hrozby a v souladu s vybavením jejich chytrých domácností. Pro firemní zákazníky jsou dostupnější bezpečnostní řešení v cloudu, včetně našeho nejnovějšího prémiového produktu ESET PROTECT Elite pro firmy všech velikostí.“
Společnost ESET také do své vícevrstvé ochrany zahrnula nadstandardní bezpečnostní služby pro zákazníky z řad velkých firem. Tyto profesionální služby zahrnují například vyšetřování a forenzní analýzu bezpečnostních incidentů, možnost prémiové zákaznické podpory a podporu při zavádění nového řešení v prostředí společnosti nebo identifikaci oblastí, kde je možnost zlepšit využívání řešení od ESETu s dopadem na maximální bezpečnost organizace.
Uživatelé si přizpůsobí své chytré domácnosti na míru
Jednou z hlavních úprav, které tuto změnu doprovázejí, je zpřístupnění produktů ESET pro domácí uživatele. Ti mají například nově dostupnou ochranu odpovídající vyššímu zabezpečení za cenu základního produktu. Rodinnou licenci si mohou také nově sami optimalizovat na počet zařízení, které reflektuje reálný počet chytrých zařízení v jejich domácnosti, a to až do deseti zařízení.
„Naši zákazníci z řad domácností mají nyní možnost zakoupit vyšší produkty ochrany za cenu, která lépe odpovídá jejich potřebám. Nově mají možnost zvážit i vyšší úroveň zabezpečení s celou řadou dodatečných funkcí, jako je správa hesel pomocí password manageru, nebo služba LiveGuard, díky které jsou chráněni v reálném čase,“ řekl Jaroslav Fabián, ředitel marketingu české pobočky společnosti ESET.
Společnost také dlouhodobě poskytuje slevu pro vybrané domácí uživatele, a to 30 % pro studenty, učitele a držitele průkazů TP, ZTP a ZTP/P či osoby pobírající plný invalidní důchod.
Profesionální bezpečnostní služby jako další vrstva ochrany
Dostupnější cloudové technologie pro firemní zákazníky jdou ruku v ruce s poptávkou po těchto technologiích. Jen vloni ESET zaznamenal desetkrát větší růst prodejů cloudových řešení oproti lokálně provozovaným on-prem řešením.
„V loňském roce rostla v segmentu firemních produktů nejvíce poptávka po cloudových technologiích, a to desetkrát rychleji než v případě on-premise řešení. U pokročilé technologie XDR jsme zaznamenali dokonce více než 10násobný růst, a to nejen u malých a středních firem, ale i u těch největších společností z řad mezinárodních korporací,“ vysvětlil Navrátil.
Právě pro zákazníky z řad největších firem jsou nově určeny Bezpečností služby společnosti ESET, které pokrývají nadstandardní podporu pokročilých technologií společnosti při jejich implementaci i následné správě, ale také analýzu kybernetických hrozeb včetně forenzní analýzy.
„Profesionální služby kybernetické bezpečnosti, které nově nabízíme jako doplnění k naší pokročilé technologii XDR, pomohou zákazníkům naplno využívat naše řešení v souladu s jejich aktuálními potřebami – ať už jde o implementaci řešení, jeho optimalizaci a podporu až po dohled nad celým prostředím a součinnost při řešení odhalených kybernetických incidentů,“ dodal Fabián.
ESET v Česku v tržbách překročil hranici půl miliardy korun
Kompletní výnosy překročily 560 milionů korun a společnost tak dosáhla historicky nejlepších výsledků za dobu své více než dvacetileté působnosti v Česku.
Dvouciferný meziroční růst podpořil především zájem firemních zákazníků o pokročilé vrstvy ochrany v cloudu. Nicméně i u domácích uživatelů firma vidí zvýšený zájem o prémiová řešení. Na velmi silný a úspěšný rok navazuje řada změn a vývoj nových produktů.
„Rok 2022 byl z pohledu dosažených obchodních výsledků nejúspěšnějším rokem v historii české pobočky. Na jeho začátku jsme si dali poměrně ambiciózní cíl překonat hranici půl miliardy korun v tržbách, a to se nám podařilo. Výše dosažených tržeb odráží nejen úpravy a inovace naší produktové nabídky, ale i realitu současné doby, kdy si stále více firem i běžných uživatelů uvědomuje, že je nutné reagovat na rychlost stále se vyvíjejících kybernetických hrozeb. Naše výsledky jsou tak i závazkem vůči našim zákazníkům pomoct jim se před hrozbami efektivně bránit,“ dodal Filip Navrátil.
V segmentech produktů společnosti ESET dosáhly minulý rok růstu jak řešení pro domácnosti (12 %), tak i pro firemní zákazníky (23 %). Růstu produktů pro domácnosti dosáhla společnost i svou nadstandardní podporou prodeje na konci minulého roku.
„V segmentu řešení pro domácí uživatele dosáhly meziročního růstu všechny produkty, nicméně největší nárůst, 45 %, jsme zaznamenali v případě pokročilých nástrojů, které mimo kvalitního zabezpečení nabízejí také řadu prémiových funkcí, jako je správce hesel, šifrování dat či ochranu před dosud neodhalenými hrozbami. Vyšší zájem měli uživatelé také o bezpečnostní řešení pro chytré telefony, u kterých poptávka meziročně vzrostla o 29 %. Z těchto výsledků nám jednoznačně vyplývá, že i domácí uživatelé si stále více uvědomují rizika a chtějí tu nejlepší ochranu pro všechna svá zařízení,“ poznamenal Jaroslav Fabián.
Hlavním hybatelem růstu je pokročilá ochrana v cloudu
V případě firemních produktů nejvíce rostla poptávka po cloudových technologiích (170 %), a to desetkrát rychleji než v případě on-premise řešení. U pokročilé technologie XDR pak společnost zaznamenala více než 10násobný růst oproti předchozímu roku, a to nejen u malých a středních firem, ale i u těch největších společností.
Očekávaný trend potvrdila společnost ESET i v případě největších zákazníků ze segmentu Enterprise, kde byl vloni trendem především přechod do cloudu a s ním spojená větší jednoduchost správy a údržby infrastruktury a dostupnost pokročilých cloudových technologií, jako je například služba LiveGuard. ESET meziročně rostl i v segmentu MSP (Managed Service Provider), řízených službách spočívajících v komplexním outsourcingu IT ve firmách. V Česku byl přitom tento distribuční kanál dlouhodobě nevyužívanou oblastí.
„Nadále vidíme v případě MSP v Česku velký potenciál, a to potvrzuje i meziroční růst tohoto segmentu téměř o polovinu oproti loňskému roku. Firemní zákazníci si uvědomují, že potřebují řešit kybernetickou bezpečnost co nejdříve a zároveň moc dobře ví, že kontinuálně roste cena odborných zaměstnanců v kontextu jejich nedostatku na trhu. MSP jim tohle dokáže pomoct vyřešit a my očekáváme, že zájem o tento model distribuce bude v následujících letech růst,“ dodal Navrátil.
Očekávání od příštího roku
I přes dosažené finanční výsledky v minulém roce jsou očekávání ESETu od letošního roku spíše realistická a umírněná, a to s ohledem na aktuálně představené změny obchodní strategie společnosti na českém trhu či úpravu jejího Partnerského programu.
Společnost v letošním roce také významně rozvíjí svá partnerství a portfolio svých poskytovaných služeb. Letos na jaře ve spolupráci se společností Intel představila nejnovější nabídku zabezpečení pro koncová zařízení, díky které bude možné detekovat a efektivně analyzovat známé i nově vznikající kybernetické hrozby již na hardwarové úrovni. Stejně tak ESET hodlá rozvíjet i svou službu Threat Intelligence v oblasti poskytování nejnovějších informací o současných hrozbách, u které již také zaznamenává zvýšenou poptávku ze strany firemních zákazníků. Kromě vývoje produktů je pro společnost klíčový rozvoj jejich výzkumných center, z nichž se hned tři nachází v České republice – v Praze, Brně a Jablonci nad Nisou.
„Letos očekáváme pokračující růst využívání XDR technologií a s tím souvisejících dodatečných služeb, jako je dohled, implementace a optimalizace, které našim zákazníkům mohou poskytnout přímo týmy ESET. Stejně tak vidíme potenciál v dalším růstu využívání řešení v cloudu, a to především s ohledem na jejich jednoduchost pro zákazníka. Plánuje představit také další novinky. Již nyní jsme oznámili uvedení nové, nejvyšší úrovně ochrany ESET Protect Elite pro firmy všech velikostí a ve druhé polovině července bude pro naše firemní zákazníky dostupná nová funkcionalita pro vyhledávání a opravy zranitelností ESET Vulnerability and Patch Management jako součást cloudové platformy ESET PROTECT. A prémiovou úroveň ochrany chystáme také pro uživatele z řad domácností,“ uzavřel Navrátil.