Trendy a výzvy tiskového průmyslu v roce 2023
Chování zákazníků se mění, což zrychluje tiskovou a digitální konvergenci. Hráči v oboru musí přizpůsobit své nabídky produktů a služeb tak, aby zvyšovaly relevanci v rychle se měnícím technologickém prostředí. Tiskový průmysl v roce 2023 bude zřejmě formovat následujících pět klíčových trendů.
Návrat do kanceláří
Home office se z důvodu pandemie COVIDu-19 stal na čas standardem. S rokem 2023 se však firmy dívají do budoucnosti a celý tiskový průmysl se pomalu probouzí. Hybridní práce sice bude i nadále pokračovat, ale jak zaměstnavatelé, tak i zaměstnanci přehodnotí očekávání ohledně práce na dálku. Můžeme tak předpokládat, že v letošním roce se firmy postupně budou vracet do původního režimu práce, což povede ke zvýšení obsazenosti kanceláří. Tento návrat znamená i opětovné zvýšení zájmu o kancelářská zařízení, nejen v oblasti tisku.
Tlak na udržitelnost
Cíl nulových emisí a čistých technologií dostává prodejce tiskových zařízení stále více pod tlak. Ti tak musí svým zákazníkům zajistit transparentnost ohledně iniciativ oběhového hospodářství. Očekávat můžeme, že se objeví více produktů a služeb zaměřených na udržitelnost v oblasti hardwaru, softwaru a MPS, jelikož se tím prodejci budou snažit co nejvíce odlišovat. Udržitelnost jde ruku v ruce s digitalizací, která naplňuje snahu snížit objemy tisku. Některé podniky budou i nadále u určitých obchodních procesů spoléhat na tradiční způsob, kterým je tisk. Potřeba snížit náklady, zvýšit efektivitu a snížit dopad na životní prostředí ale výrazně posílí právě digitalizační iniciativy. Výdaje organizací na digitální technologie podle odhadů porostou letos násobně rychleji a vytvoří základ pro provozní dokonalost, konkurenční odlišení a dlouhodobý růst firem. Do roku 2027 pak dvě třetiny malých a středních podniků zvýší investice do automatizace a digitálních nástrojů, aby zvýšili svoji produktivitu.
Přizpůsobení nabídky poptávce
Rok 2023 bude ve znamení modernizace tiskové infrastruktury v čele s přijetím cloudu, který i nadále bude zvyšovat vytváření příležitostí pro dodavatele tisku a softwaru. Různé úrovně vyspělosti cloudu budou vyžadovat přizpůsobené a jasné rozlišení na stále fragmentovanějším trhu. Do dvou let bude asi šedesát procent infrastruktury nasazené na podporu tisku ve středně velkých a velkých organizacích buď migrovat, nebo vznikne v cloudu a zároveň třicet procent malých a středních podniků přesune polovinu svých hlavních pracovních zátěží do cloudu, aby podpořily agilitu podnikání a odolnost do budoucna. Zabezpečení tisku bude i vzhledem k rozšířenosti cloudu zvýšeno na aplikační úroveň. Hardwarová funkce zabezpečení tisku se bude stále více standardizovat, proto budou stále větší roli hrát odborné znalosti softwaru a služeb, které mohou poskytnout vícevrstvý přístup k zabezpečení tiskové infrastruktury.
Nové oblasti, nové příležitosti
Aby firmy zvýšily produktivitu zaměstnanců, musí přizpůsobit své kancelářské prostory tak, aby poskytovaly vhodné místo jak pro práci samotnou, tak pro kooperaci mezi zaměstnanci. Poskytovatelé MPS pak mohou své inovativní technologie pro pracoviště integrovat s širšími ekosystémy inteligentních budov a IoT. Přijetí virtuální a alternativní reality i nadále podpoří růst hybridní práce a poptávku po digitální spolupráci. Největší šanci na úspěch budou mít ti dodavatelé, kteří inovují nebo se podílejí na oblastech, jako je právě virtuální spolupráce.
Zajištění růstu
Lepší porozumění chování zákazníků a identifikaci vhodných příležitostí k poskytování služeb souvisejících s tiskem umožní prodejcům jen obchodní modely založené na datech. Spolupráce s řadou specialistů v přilehlých oblastech (kybernetická bezpečnost, udržitelnost, IT služby a technologie na pracovišti), nabídne poskytovatelům MPS konkurenční výhody, díky kterým společně mohou vytvářet kompletní sady řešení pro pracoviště.
Rok 2023 postavil před tiskařský průmysl hned několik výzev. Očekává se návrat do kanceláří a následný rostoucí zájem o firemní zařízení. I nadále bude hrát hlavní roli udržitelnost, která se neodmyslitelně pojí s digitalizací. Firmy nesmí zapomenout na modernizaci v oblasti cloudu ani na důraz na zabezpečení. Růst je pak potřeba založit na datech a spolupráci. Jít s dobou je proto nezbytností nejen pro udržení zaměstnanců, ale také zákazníků.
Autor: Peter Halmo, generální ředitel společnosti Xerox pro ČR a SR