Kyberpodvodníci nejčastěji napodobují Yahoo, v ČR pak Českou poštu a ministerstva

14. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2022. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových útocích byla ve 4. čtvrtletí 2022 společnost Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky), která v žebříčku poskočila o 23 míst. Na druhé místo se posunulo DHL (16 %) a na třetí klesl Microsoft (11 %). 

Check Point zjistil, že kyberzločinci rozesílají e-maily, které informují o zisku ocenění nebo o peněžní výhře. Jako odesílatel jsou uvedeny společnosti Awards Promotion nebo Award Center a zpráva informuje o výhře v řádu stovek tisíc dolarů v soutěži organizované společností Yahoo. Příjemce je požádán o zaslání osobních údajů a bankovních informací, aby bylo možné převést výhru. E-mail obsahuje také varování, že výherce nesmí o výhře informovat další osoby, jinak bude mít právní problémy.

„Celkově jsou nejčastěji napodobované zprávy a stránky technologických společností, následují přepravní společnosti a sociální sítě,“ řekl Peter Kovalčík, regionální ředitel, security engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Vidíme také, že hackeři zkouší nalákat oběti na různá ocenění a finanční odměny. Pokud zní něco až příliš dobře, než aby to byla pravda, pak to také s největší pravděpodobností bude opravdu podvod. Nikdy proto neklikejte na podezřelé odkazy nebo přílohy a vždy zkontrolujte adresu stránky, na kterou se chystáte vstoupit.“

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a jejich designu. Chtějí využít důvěry a lidské emoce, jako je strach z promeškání slevy. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda e-mail skutečně pochází od dané značky. Může tak dojít ke stažení malwaru nebo krádeži cenných osobních údajů.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 4. čtvrtletí 2022

  1. Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. DHL (16 %)
  3. Microsoft (11 %)
  4. Google (5,8 %)
  5. LinkedIn (5,7 %)
  6. WeTransfer (5,3 %)
  7. Netflix (4,4 %)
  8. FedEx (2,5 %)
  9. HSBC (2,3 %)
  10. WhatsApp (2,2 %)

Kyberzločinci zneužívají ve phishingových podvodech i známé české značky, takže uživatelé musí být velmi opatrní. Stále častěji podvodné zprávy nepřichází jen e-mailem, ale i přes sociální sítě nebo v SMS. Rozesílané byly například SMS zprávy, které se vydávaly za zprávu od ministerstva a vyzývaly k návštěvě stránky https://xmpsv[.]online, kde měl uživatel získat příspěvek na bydlení. Odkaz i samotné stránky zkoušely zmást uživatele a napodobovat styl Ministerstva práce a sociálních věcí. Na podvodném webu byla dokonce informace, že uživatel obdržel informační SMS zprávu, aby se zvýšila důvěryhodnost podvodných stránek. Cílem bylo vylákat přihlašovací údaje do citlivých systémů. Následky podobných triků mohou být velmi bolestivé. Při přihlašování do datové schránky nebo při používání identity občana je potřeba být mimořádně obezřetný. 

Kyberpodvodníci zkouší napodobovat také Českou poštu. Podvodné e-maily obsahují předmět „Váš balíček jsme nemohli doručit“ a po kliknutí je uživatel přesměrován na podvodnou stránku https://online[.]ceskakrypt[.]repl[.]co/, kde je nutné zadat adresu a zaplatit malý poplatek, který nepůsobí tak podezřele a zvyšuje šanci na zaplacení a poskytnutí potřebných informací. S těmi lze dále obchodovat na darknetu a využít je k dalším útokům.

Check Point upozorňuje i na nebezpečné e-maily, které jsou rozesílané z adresy badge@mail-ig[.]com. Zpráva láká na udělení modrého odznáčku s ověřením identity na Instagramu. Účet uživatele byl prý přezkoumán Facebookem, vlastníkem značky Instagram, a uživatel si odznáček zaslouží. Jakmile ale oběť klikne na odkaz, dostane se na podvodnou stránku, která zkouší vylákat přihlašovací údaje.

V dalším phishingovém e-mailu se podvodníci pokoušeli ukrást informace o účtu u společnosti Microsoft. E-mail byl odeslán z adresy teamsalert_Y3NkIGpoY2pjc3dzandpM3l1ODMzM3Nuc2tlY25taXc@gmx[.]com[.]my pod falešným jménem Teams. Zpráva měla předmět „Byli jste přidáni do nového týmu“ a útočníci se snažili nalákat oběť ke kliknutí na škodlivý odkaz pod záminkou přidání do nového týmu v Microsoft Teams. Adresa ale vedla na podvodnou webovou stránku https://u31315517[.]ct[.]sendgrid[.]net/ls/click.

Štítky: 

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více