Věrný zákazník utratí třikrát víc než nový

9. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skladon)
Čeští zákazníci jsou při výběru e-shopu stále pečlivější a řada obchodníků se tak i s přihlédnutím k aktuální ekonomické situaci zamýšlí, jak je co nejvíce motivovat k nákupu ve svém obchodě i k tomu, aby se sem vraceli. Z dat společnosti Skladon totiž vyplývá, že vracející se zákazníci v průměru tvoří přes 30 % celkových příjmů obchodu.

Retence stávajících zákazníků je tedy dlouhodobě finančně nejefektivnějším prostředkem k růstu společnosti.

Lidé už se navíc nenechají tak snadno nalákat jen prostřednictvím dříve fungujících nabídek expresního dodání, nižších cen či dopravy zdarma. Všechny tyto služby již český nakupující vnímá jako standard, obchodníci se tak stále častěji zaměřují až na tu úplně poslední část nákupního procesu, kterou je snadná a rychlá možnost zboží vrátit.

Ještě před nedávnem bylo vyšší množství vráceného zboží a zdlouhavé reklamační řízení noční můrou většiny e-shopů. Dnes se však karta obrací a obchodníci si uvědomují, že pro ně může kvalitní vratková logistika znamenat zásadní konkurenční výhodu. Čísla totiž mluví jasně – 92 % zákazníků je ochotno na e-shopu opětovně nakoupit, pokud pro ně bylo předchozí vrácení produktu snadné. Hodnota nákupu vracejícího se zákazníka je přitom v průměru třikrát vyšší než u toho jednorázového.

V segmentu obuvi lidé vrací i pětinu zakoupených produktů

V oblasti vratek platí poměrně snadná rovnice, z dat prodejců totiž vyplývá, že čím vyšší vratkovost e-shop eviduje, tím snáze může dosáhnout na vyšší hodnoty průměrných objednávek. Důvod je přitom jednoduchý – pokud obchodník věnuje procesu vrácení dostatečnou péči a maximálně jej zákazníkovi usnadní, docílí toho, že si nakupující často objedná i produkt, kterým si není úplně jistý. Při výběru prodejce zákazník klade důraz především na rychlost a jednoduchost vratkového procesu, stejně jako na dostatečnou transparentnost ze strany e-shopu. Z meziročního porovnání dat společnosti Skladon vyplývá, že podíl vratek stoupá téměř ve všech segmentech zboží, nejvýrazněji pak v oblasti módy a obuvi.  

Existuje řada způsobu, jak zákazníkům vrácení zboží co možná nejvíce zpříjemnit. Přiložení zpětného adresního štítku, zpětná doprava zdarma, prodloužení lhůty pro vrácení nad zákonný rámec, ale třeba i viditelné informace o možnostech vrácení zboží přímo na webu e-shopu. Je třeba si uvědomit, že tak prodejce nepečuje pouze o zlomek svých zákazníků, ale naopak o jejich znatelnou část – poměr vratkovosti se pohybuje např. u obuvi i kolem 20 a více procent. A to, jestli celá pětina zákazníků u obchodníka nakoupí znovu, má na jeho celkové příjmy poměrně zásadní vliv,“ uvedl ke zpětné logistice Patrik Babinec, CMO a spoluzakladatel fulfillmentové společnosti Skladon, a dodal:„Ve Skladonu máme proto s každým klientem jasně vydefinováno, jak s obdrženými vratkami dále nakládat – kdy a za jakých podmínek je znovu zaskladnit a kdy naopak zlikvidovat. U hraničních situací vrácené zboží fotíme a zasíláme klientovi k revizi, kontrolujeme vrácený stav a v případě potřeby znovu přebalujeme.”

To, že si obchodníci význam vratkového procesu stále silněji uvědomují, ukazuje i průzkum společnosti Retino z roku 2021. Ten se zaměřil téměř na čtyři desítky českých e-shopů a v rámci vánočních nákupů tak hodnotil kromě rychlosti doručení zboží např. dobu, za kterou peníze dorazily zákazníkovi zpět na účet nebo to, zda byl nakupující v průběhu procesu dostatečně informován o průběhu vrácení. Pozitivní byly především výsledky v oblasti refundace dopravy zboží, kterou nakupujícím plně či částečně proplatilo 84,6 % e-shopů. Oproti číslům z roku 2019 si obchody polepšily také v proplácení zpětné dopravy, a to z původních 16,7 % na 30,8 %. Průměrná doba refundace se mezi zapojenými e-shopy pohybovala kolem 10 dnů, je však nutné přihlédnout k tomu, že šlo o vánoční sezónu, tedy nejvytíženější období roku. 

K vysoké kvalitě zpětné logistiky dopomáhá fulfillment

Z výše uvedených čísel vyplývá, že české e-shopy věnují více času také zlepšování komunikace se zákazníkem. Cílem je, aby měl v průběhu vratkového procesu vždy dostatečné informace o tom, co se s jeho zbožím zrovna děje, a to ideálně bez nutnosti opakovaně kontaktovat zákaznickou podporu. Udržet však dlouhodobě kvalitu takové komunikace, včetně všech dalších procesů spojených se zpětnou logistiku, dostatečně vysoko, je pro e-shopy, zvlášť při velkých objemech zboží, velmi náročnou a zatěžující disciplínou. Právě to je důvod, proč ji stále častěji outsourcují na externího poskytovatele. Převedení starostí s logistikou na tzv. fulfillmentového partnera je v Česku čím dál oblíbenější, právě vratková logistika je přitom doplňkovou službou, kterou fulfillmentové společnosti poskytují svým klientům nejčastěji.    

„Ačkoliv se nám daří držet vratkovost dlouhodobě jen kolem pěti procent, uvědomujeme si, nakolik je pro zákazníka zásadní mít již při nákupu jistotu, že může případné nepadnoucí zboží rychle a snadno vrátit. Ve chvíli, kdy jsme logistiku začali outsourcovat, pro nás tedy bylo přirozené poptat i zajištění zpětné logistiky – máme tak zaručeno, že každý vratkový proces proběhne co možná nejrychleji a zároveň přesně tak, jak jsme si sami určili. Samozřejmostí je pak to, že se vratkám snažíme obecně předcházet – např. do detailu propracovanou velikostní tabulkou obuvi nebo manuálem, který zákazníka navede, jak si vlastní velikost co nejpřesněji určit,“ řekla Pavlína Žižlavská, vedoucí zákaznické podpory ve společnosti Skinners, která svou logistiku outsourcuje na Skladon již od roku 2016.   

Internetové obchody tak mají před sebou nelehký úkol, a sice obstát v silné konkurenci v období, ve kterém se zákazník rozhoduje nad volbou obchodníka pečlivěji než kdy dříve. V kombinaci s probíhající vánoční sezónou, kdy je pro zákazníka možnost snadného a rychlého vrácení zboží stěžejní, může být pro obchodníky zvládnutá vratková logistika zásadní konkurenční výhodou a napomoci jim k dlouhodobému navýšení prodejů. Prodejci by se proto měli soustředit především na maximálně proklientský přístup a vnímat vracejícího se zákazníka nikoliv jako komplikaci, ale jako příležitost poskytnout mu nadstandartní služby. Jedině tak si dokážou vybudovat stabilní základnu spokojených zákazníků, která jim pomůže zvládnout období kolísající poptávky.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více