Pouze 6 % obětí ransomwaru v Česku vloni zaplatilo výkupné

6. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Češi jsou velmi disciplinovaní v otázce, zda platit či neplatit výkupné za odšifrování dat zablokovaných ransomwarem. V loňském roce získali kybernetičtí vyděrači platby pouze od 6 % obětí v České republice. Z celosvětového hlediska přitom za odšifrování dat zaplatila více než polovina napadených (56 %).

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Kaspersky, kterého se zúčastnilo 15 tisíc respondentů. Ani platba tučného výkupného však 17 % z nich nezaručila obnovení přístupu k datům. S rostoucím povědomím o různých druzích kybernetických hrozeb ale existuje důvod k optimismu, že úspěšnost ransomwarových kampaní klesne.

Čím mladší oběť, tím větší ochota zaplatit

Procento obětí, které v loňském roce zaplatily výkupné za obnovení přístupu k zašifrovaným datům, bylo nejvyšší ve věkové skupině 35 až 44 let. Dvě třetiny (65 %) napadených z této věkové kategorie přiznalo, že útočníkům zaplatily požadované výkupné. Podobně ochotné byly i oběti ve věku 16 až 24 let, které zaplatily v 52 % případů. Naopak mezi uživateli staršími 55 let připustilo platbu výkupného pouze 11 % respondentů, takže se ukazuje, že pravděpodobnější úspěch mají útočníci u mladších obětí.

Bez ohledu na to, zda oběť zaplatila, či nikoli, pouze v 29 % případů se po útoku ransomwarem podařilo obnovit všechny zašifrované soubory. Polovina napadených (50 %) nadobro přišla alespoň o část souborů, 32 % zaznamenala ztrátu podstatného množství dat (v České republice dokonce 40 %) a 18 % přišlo jen o jejich malou část. Ovšem 13 % obětí zůstalo prakticky bez kompletních dat, která se už nikdy nepodařilo obnovit (v tuzemsku to bylo 12 %).

„Čísla mluví jasně: za posledních 12 měsíců jsme zaznamenali významný růst počtu uživatelů, kteří jsou ochotni zaplatit výkupné za obnovení přístupu ke svým datům. Platba útočníkům ale automaticky nezaručuje, že se ke svým datům skutečně dostanete, a pouze ponouká kybernetické zločince, aby pokračovali v trestné činnosti. Proto vždy radíme, aby uživatelé napadení ransomwarem neplatili, protože těmito platbami pouze podporují celý tento vyděračský systém,“ řekla Marina Titova, vedoucí marketingu produktů pro domácnosti společnosti Kaspersky. „Místo toho by měli investovat do kvalitní ochrany a zabezpečení zařízení a pravidelně zálohovat všechna data. Díky tomu klesne počet úspěšných útoků a také zájem zločinců o využívání ransomwaru, což povede k bezpečnějšímu internetu pro všechny.“

Rizika spojená s útoky ransomwarem si za posledních 12 měsíců podle průzkumu uvědomovali čtyři z deseti (39 %) respondentů. V souvislosti s výrazně vyšším počtem lidí, kteří pracují z domova, je důležité, aby toto číslo dál rostlo. Je třeba pomoct uživatelům chránit se před těmito typy útoků a když se o nich dozvědí více informací, je klíčové, aby pochopili, na co si mají dávat pozor a co mají podniknout, když narazí na ransomware.

Kompletní zprávu společnosti Kaspersky o vývoji útoků ransomwarem v roce 2020 si můžete přečíst zde.

Štítky: 

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více