GeForce RTX řady 3000 míří do notebooků
Nvidia společně s oficiálním představením nových mobilních čipů oznámila, že na trh bude následně uvedeno více než 70 modelů notebooků s GeForce RTX řady 3000. Osazeny budou GPU GeForce RTX 3080, 3070 a 3060 postavených na nejnovější architektuře Nvidia Ampere.
Nvidia samozřejmě slibuje značné přínosy: vedle výrazně vyššího výkonu by měla přijít také až dvakrát větší energetická efektivita a samozřejmě také podpora ray-tracingu.
Nvidia také i nadále počítá s produkcí úspornějších (tzv. Max-Q) čipů pro tenké a lehké notebooky, které přijdou na trh již ve své třetí generaci.
Dostupné modely
GeForce RTX 3060 nabídne v nejnovějších hrách až 90 snímků za sekundu s nastavením detailů na ultra a v rozlišení 1 080p. Ceny notebooků bude postupně možné snížit až k 30 999 Kč. Čipy přitom nabídnou vyšší grafický výkon než modely s vlajkovou lodí notebookových GPU minulé generace – (GeForce 2080 Super), jejichž cena se často pohybovala okolo dvouapůlnásobku.
GeForce RTX 3070 je určena pro hraní v rozlišení 1 440p, taktéž při 90 snímcích za sekundu a na ultra nastavení. Přicházející modely nabídnou postupně ceny od 41 999 Kč a jejich GPU přinesou o polovinu více výkonu než RTX 2070.
GeForce RTX 3080 je novou vlajkovou lodí společnosti Nvidia v notebookových GPU. Přinese až 16 GB GDDR6 paměti a umožní výrobu těch nejvýkonnějších notebooků pro hráče i tvůrce obsahu. Při hraní ve 1 440p a nastavených ultra detailech nabídne přes 100 snímků za sekundu. Cena notebooků s touto GPU bude začínat na 61 999 Kč.
S výkonem notebookových GPU GeForce RTX 3080 se hráči navíc mohou těšit až na 240 snímků za sekundu napříč populárními tituly Overwatch, Rainbow Six, Valorant a Fortnite. Díky NVIDIA Reflex navíc dokáží latenci systému snížit dokonce až pod 20 ms.
Nvidia Ampere „On The Go“
Architektura mobilních čipů ze série Ampere podle očekávání vychází z desktopové varianty, kterou známe již z loňského roku. Oproti dosavadním variantám čipů se tak mohou uživatelé těšit např. 2× výkon streamingových procesorů ve výpočtech FP32, vylepšený poměr výkonu na watt nebo na podporu sběrnice PCI Express 4.0. Až 2× propustnost je také slibována v moderních titulech s podporou ray-tracingu, jako jsou Cyberpunk 2077 či Minecraft, nebo v optimalizovaných aplikacích pro 3D rendering (např. Blender).
Hry budou samozřejmě těžit i z dalších technologií, které jsou součástí architektury Ampere, mezi které patří třetí generace Tensor jader (dedikovaná Tensor jádra s více než dvojnásobnou propustností v porovnání s předchozí generací Turing nabízejí rychlejší a efektivnější práci s technologiemi využívajícími AI) nebo Nvidia DLSS (akcelerované renderování za pomoci umělé inteligence a strojového učení pro maximální úroveň fps). Tensoc cores (jádra) se uplatní také u dalších funkcí, jako je Nvidia Broadcast pro živé streamování, videohovory či hlasový chat.
Výkon ve hrách zvyšuje např. také pokročilá funkce Resizable rozhraní PCI Express, která umožňuje procesoru přistupovat k celé vyrovnávací paměti grafické karty najednou, nikoli k jejím jednotlivým částem zvlášť.
Max-Q 3.0
S několika vylepšeními přichází také třetí generace technologie Max-Q, která před čtyřmi lety přinesla i do světa přenosných počítačů výkonné mobilní grafické čipy vhodné i pro hraní moderních her nebo provoz náročnějších aplikací. Nejnovější verze této technologie přináší další funkce a optimalizace, díky kterém budou moci i tenké notebooky nabídnout opět o něco vyšší grafický výkon, vylepšenou provozní efektivitu, delší výdrž baterie nebo akustické vlastnosti.
Jedním z vylepšení technologie Max-Q je funkce Dynamic Boost 2.0, která za pomoci umělé inteligence průběžně na základě aktuálních požadavků systému, aplikací nebo her vyvažuje výkon (a potažmo napájení/spotřebu) mezi procesorem, grafickým čipem a grafickou pamětí. Výkon by měl být přizpůsobován doslova každému jednomu snímku a optimalizace pro nejlepší možný okamžitý výkon by tak měla být skutečně maximální. V graficky nejnáročnějších operacích by měl být systém schopný operativně poskytnout grafickému čipu až dodatečných 20 W energie navíc.
O úroveň hluku produkovaného ventilátory se stará technologie Whisper Mode 2.0. Sami jistě dobře víte, že většina notebooků (ale často i stolních počítačů) dokáže být při spuštění náročnějších aplikací (o hrách nemluvě) pěkně hlasitá. Na druhou stranu opravdu není vždy potřeba maximální výkon, a právě na tomto principu tato funkce pracuje. Opět je ve hře umělá inteligence a díky aktivní správě prvků a vlastností jako jsou procesor, grafická karta, teploty v systému a rychlosti ventilátorů umožňuje uživateli vybírat z několika úrovní hladiny počítačem produkované hluku vzhledem k požadovanému výkonu počítače.
Další informace můžete získat např. na stránkách společnosti Nvidia.