Virtuální realita, chytré reproduktory i wearables stále lákají hlavně „early adopters“
Z průzkumu společnosti IHS Markit vyplývá, do skupiny early adopters patří 61 % majitelů headsetů pro VR, 49 % majitelů chytrých hodinek a 43 % majitelů chytrých reproduktorů. Zájem běžných uživatelů o tyto produkty je tedy prozatím poněkud vlažný.
„Pokud přijde na pořizování nových technologií, early adopters dramaticky předbíhají všechny ostatní skupiny zákazníků,“ uvedl James Allison, vedoucí výzkumu v IHS Markit. „Early adopters v průzkumu uvedly, že ve svých domácnostech vlastní v průměru 8,6 zařízení z celkových 12, po kterých se analytici ptali. V případě běžných uživatelů jde v průměru o 3,6 zařízení.“
Je tedy zřejmé, že před výrobci stojí při snaze o co největší rozšiřování svých pokrokových technologií velká výzva.
Navzdory obrovské publicitě, která se zařízením, jako je VR, chytré hodinky nebo chytré reproduktory aktuálně věnuje, jde tedy stále spíše o techniku a technologie budoucnosti. Pro příklad si uveďme, že jen v letošním roce se předpokládá trojnásobné zvýšení produkce chytrých hodinek, která by měla do roku 2023 stoupnout ze současných 30,7 milionů zařízení na téměř 93 milionů. Produkce chytrých reproduktorů a inteligentních asistentů by pak měla mezi lety 2019 a 2023 vyskočit z 104,4 na 248,6 milionu.
„Úspěšní prodejci budou v příštích letech muset být schopní ukázat přínos výše zmiňovaných technologií v praktických každodenních životech svých zákazníků,“ doplnil Allison. „Kombinace klesajících cen a rostoucích schopností bude pro prosazení u většího počtu zákazníků kriticky důležitá. Výrobci se musejí blíže podívat na styl používání současných majitelů, porozumět mu a zohlednit jej při přípravě dalších generací svých přístrojů, aby byli schopni zaujmout skutečné zákaznické masy.“
Tzv. early adopters totiž není mnoho – podle průzkumu IHS Markit jde asi o osm procent populace zkoumaných států (tedy USA, Velké Británie, Japonska, Indie, Německa, Kanady, Brazílie a Austrálie). V porovnání s ostatními skupinami zákazníků mají vyšší příjmy (v Británii 47 % z nich vydělává přes 45 000 liber a v USA vydělává 58 % z nich mezi 60 a 149 000 USD).
Celých 80 % „early adopters domácností“ vlastní alespoň jedny chytré hodinky. V ostatních skupinách zákazníků jde o 15 %, mezi nejkonzervativnějšími uživateli pak toto číslo klesá dokonce na pět procent. K virtuální realitě má přístup asi polovina takových domácností, zatímco „v běžné populaci“ jde asi o šest procent.