Infografika: Na Moravě se spamem bojují, v Čechách takových lidí ubývá
Muži spam chápou jako nevyžádanou poštu (71 %), e-maily s nebezpečnou přílohou (11 %) a e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (11 %). Ženy spam také nejčastěji vnímají jako nevyžádanou poštu - 58 %, poté jako e-maily s nebezpečnou přílohou (25 %) a dále jako e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (9 %).
Aktivní kroky s cílem snížit množství zpráv typu spam podniká 47 % Čechů. V roce 2017 takto odpovědělo 43 % dotázaných. V Praze s ním bojuje 52 % respondentů, na Moravě 48 % z nich a v Čechách 45 % dotazovaných.
Oba výzkumy z let 2017 i 2018 ukázaly, že nejvíce se spam snaží potírat Pražané. Zatímco výzkum z roku 2017 došel k závěru, že nejméně lidí proti spamu bojuje na Moravě, z loňského dotazování naopak vyplynulo, že nejméně se spamem bojují lidé v Čechách.
Co konkrétně Češi dělají proti spamu?
Jak v roce 2017, tak v roce loňském respondenti za nejčastější metodu boje proti spamu zvolili variantu označení zprávy jako spamu - 68 % dotázaných se tímto způsobem v dané situaci zachová. Pravidla pro ukládání spamu v e-mailovém účtu si nastaví 66 % z nich, 63 % zaškrtne na webu odesílatele, že nechtějí být nadále obesíláni a 21 % e-mail pouze smaže. Odesilatele s žádostí, aby jim tyto zprávy už neposílal, kontaktuje 14 % respondentů. V roce 2018 0,8 % respondentů uvedlo, že v boji proti spamu podají stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V roce předchozím takto odpovědělo 0,5 % dotázaných.
Příjemci nejčastěji zprávy označí jako spam, když se nepřihlásili k odběru e-mailů (54 %), 51 % dotázaných se takto zachová, pokud pro ně obsah není relevantní, 43 % respondentů e-mail označí jako spam, když jim chodí příliš často, 22 % toto udělá, když se jim nedaří odhlásit a 11 % v případě, že jsou zklamáni (např. úrovní služeb nebo průběhem reklamace).
Podle výzkumu z roku 2018 přijde 28 % Čechů maximálně pět spamů týdně. Stejnému počtu lidí dorazí do schránek za stejné období 6-15 spamů, 16-50 spamů najde ve svých schránkách 32 % dotázaných. S 51 spamy a více se musí vypořádat 12 % respondentů.
Stejně jako v roce 2017, také vloni se společnost Mailkit, která se specializuje na vytváření nástroje pro rozesílání a správu e-mailových kampaní, podívala na to, jak Češi vnímají zprávy typu spam. Výzkum pro Mailkit v obou letech provedla výzkumná agentura STEM/MARK.