IoT v potravinářském průmyslu?
Jako klíčová digitalizační technologie se v potravinářském průmyslu jeví Internet of Things (IoT), která s podporou senzorů přinese potravinářským podnikům ohromné spektrum detailních informací.
Pro potravinářské zpracovatele a výrobce nejsou technologie IoT ničím překvapujícím, podle posledních průzkumů se více než polovina z nich nějakým způsobem v IoT projektech již angažuje. V technologii senzorů vidí obrovský potenciál zejména ke zlepšení dohledatelnosti potravinářských produktů, která je alfou a omegou v procesech stahování produktů z trhu, redukce objemu odpadu vzniklého při výrobě a vyšší efektivity přepravy a manipulace potravin.
Co je v potravinářství poměrně nové, je využití chytrých senzorů a integrované analytiky k inovaci výrobních procesů pro optimalizaci využití strojů a zařízení. V tomto směru je využití senzorů stejné jako u průmyslové výroby: senzory mohou být využívány k monitorování výkonu zařízení či identifikaci jakýchkoliv anomálií, které mohou předznamenat výpadek či potřebu údržby. Speciálně pro firmy v segmentu potravinářské logistiky dodávající čerstvé potraviny, které vyžadují speciální chladící zařízení či kontrolu vlhkosti, pak dokáží senzory monitorovat podmínky během přepravy a zasílat je v reálném čase.
IoT jako součást digitalizace
Prostým sběrem dat vysílaných ze senzorů se procesy v potravinářské výrobě samozřejmě samy od sebe nezlepší. IoT aplikace je potřeba integrovat s ERP systémy s pokročilými analytickými funkcemi v oblasti poptávky, nabídky a skladových zásob a teprve potom lze obrovské množství získaných dat zpracovat na akceschopné, manažerské informace.
Data získaná ze senzorů využije široké spektrum pracovníků – od techniků zodpovědných za fungování chladících zařízení na vzdálených lokalitách, přes pracovníky údržby zajišťující kontinuální provoz strojů ve výrobě, až po plánovače výroby, jež potřebují logistická data od dodavatelů v reálném čase. Senzory v kombinaci s ERP a BI systémy dokáží poskytnout informace nezbytné ke správným rozhodnutím a k udržení konkurenceschopnosti na potravinářském a nápojářském trhu.
O využívání IoT technologií začíná uvažovat stále více potravinářských společností. Nejnovější informace z trhu naznačují, že více než polovina podniků si uvědomuje potenciál IoT, mnohé již realizují pilotní projekty nebo alespoň aktivně vyhodnocují uživatelské případy. Stále větší procento projektů překonává pilotní fázi a vstupuje do produkčního provozu. Úspěšné projekty ale lze nalézt pouze tam, kde je IoT a zavádění senzorů součástí širší, ucelené strategie digitalizace, tedy přístupu jinak známého jako Industry 4.0.
Digitalizace v Intersnack
Například Intersnack, evropský dodavatel a vlastník více než 20 známých potravinářských značek včetně v ČR prodávaných Bohemia, Chio a POM-BÄR, se rozhodl využívat cloudové řešení Infor. Projekt, který se dotkne téměř každého podnikového procesu a všech značek v celé Evropě, bude postaven na strategii digitální transformace. Součástí kontraktu bude implementace odvětvově-specifické sady řešení Infor CloudSuite Food & Beverage společně s dalšími 18 propojenými systémy.
Řešení bude obsahovat všechny hlavní aplikace včetně ERP, finančního řízení, řízení výkonnosti, business intelligence, údržby podnikového majetku, CRM a řízení dodavatelského řetězce. Hlavními požadavky na řešení bylo detailní napojení na cloud a inovativní strategie v oblasti digitální transformace a umělé intelligence (AI).
Jak je vidět, stále více výrobních a logistických zákazníků klade důraz na podporu moderních technologií digitalizace, IoT a umělé inteligence, a podnikové aplikace se bez jejich podpory již brzy neobejdou.
Autor: David Zeman, channel manager, Infor Česká republika