Téměř 80 % firem se už setkalo se ztrátou nebo krádeží dat

6. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sodat)
V květnu vejde v platnost nové nařízení EU o ochraně osobních údajů. Pro mnoho společností to znamená investice do opatření, které ochranu dat zajistí. Podle průzkumu, který koncem roku provedla společnost SODAT, plánuje změny v souvislosti s GDPR provést až 84,6 % dotázaných firem. Většina z nich se totiž s incidentem ztráty nebo krádeže dat už setkala.

Analýzu DPIA (Data Protection Impact Assessment) mělo ke konci roku 2017 hotovou jen 38 % z dotazovaných firem. Společnost SODAT zjišťovala v průzkumu i to, jak svoje data firmy zabezpečují. Nejčastějším opatřením je zavedení přístupových práv (69,2 %) spolu se šifrováním dat (57,7 %). Přes 11 % firem ale nezabezpečuje svá data nijak. Nařízení Evropské unie přitom doplňuje již platné zákony o kybernetické bezpečnosti a ochraně osobních údajů.

Více než tři čtvrtiny firem už se setkaly se ztrátou nebo únikem dat

Bezmála 80 % společností se už s incidentem úniku nebo ztráty dat v minulosti setkalo. Ochrana dat je proto pro firmy stěžejní záležitostí. „Často se například stává, že zaměstnanec, který odchází ze zaměstnání, dá výpověď nebo je propuštěn, si vezme některá data s sebou. Platí pak, že čím výše postavený zaměstnanec, tím citlivější data. Ke ztrátě dochází kvůli nedbalosti zaměstnance nebo odcizení zařízení. Rizikem jsou i chyby v zabezpečení systému, dojít může také například k napadení kryptoviry, a tak k nechtěnému zašifrování dat hackery,“ popsal senior product specialist Jan Kozák.

S blížícím se datem platnosti nařízení EU si firmy uvědomují potřebu toto téma řešit, nicméně většina z nich se problematice podle společnosti SODAT nevěnuje včas. „Firem, které mají tuto problematiku dořešenou i technicky stále moc nepřibývá,“ doplnil Kozák.

GDPR přitom přináší změny hned v několika rovinách. „Z procesního hlediska jsou nově subjekty pracující s osobními informacemi povinny oznámit úřadům únik dat do 72 hodin. Výrazně se zvyšují pokuty právě za porušení oznamovací povinnosti, ale i za nedostatečné zpracování procesů a porušení bezpečnosti chybou organizace. Data je tak potřeba nejen chránit, ale i sledovat jejich pohyb,“ vysvětlil CEO společnosti SODAT Jan Vobruba.

Jak data zabezpečovat?

Data mohou firmy chránit hned několika způsoby. Vždy jde o souhrn několika opatření. Základem jsou přístupová práva, která v průzkumu uvedlo více než 69 % dotázaných firem. Vhodné je ale přístupová práva poskytovat pouze k těm datům, která zaměstnanci opravdu potřebují.

Nejběžnějším adekvátním způsobem ochrany dat je pak šifrování, které lze kombinovat s monitoringem a auditem přístupů, aby bylo možné incident v případě potřeby dohledat. Šifrování chrání před neoprávněným přístupem, a zabezpečuje například i výměnu dat.

Podle společnosti SODAT jsou důležité především:

  • Vědět, kde firma důležitá a citlivá data má
  • Nastavit restriktivně přístupová práva
  • Šifrovat data proti neoprávněnému přístupu i mimo firmu
  • Monitorovat přístupy k datům pro analýzu a řešení incidentů
  • Zálohovat dat
Štítky: 

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více