Český vánoční vrchol je tu, obraty e-shopů v jediný den atakují miliardu korun
„Vánoční nákupy tento týden vyvrcholí. Většina Čechů má již o dárcích jasnou představu a k dispozici prosincovou výplatu. Štědrý den se nezadržitelně blíží a tak není dále na co čekat. Pondělí je pak mezi zákazníky tradičně nejpopulárnější den pro vytvoření objednávek,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Alespoň část dárků plánuje v e-shopech nakoupit 82 % české internetové populace, jak potvrdil aktuální výzkum připravený ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere. „Celkem 32 % respondentů uvedlo, že většinu objednávek provede v právě začínajícím týdnu. E-shopy i dopravce tak čeká zatěžkávací zkouška, na kterou se dlouhodobě připravovaly.“
Čeští zákazníci stále více oceňují pohodlí, jaké jim nákupy po internetu přináší. Celkem 51 % Čechů nakupujících na Vánoce on-line uvedlo, že vnímají jako hlavní výhody úsporu času, nákup bez front a pohodlné dodání oproti nákupu v kamenných prodejnách. Výhodnější ceny jako hlavní motivaci pro objednání dárků z e-shopu uvedlo 24 % zákazníků, 12 % pak zmínilo širokou nabídku zboží a možnost snadného srovnání nabídky.
„Češi plánují utratit za Vánoce na internetu nejčastěji mezi 2 – 5 tisíci korun. Výjimečné ale zdaleka nejsou ani daleko vyšší částky,“ doplnil Jan Vetyška a pokračoval: „Nyní je už opravdu nejvyšší čas dárky objednat. Ať již z důvodu rizika vyčerpání skladových zásob e-shopů, ale také s ohledem na včasné dodání. I když je předpověď počasí slibná, nikdy nelze podceňovat zásah vyšší moci, který může doručování balíků zbrzdit.“ V souvislosti s dopravou pak jistě není bez zajímavosti, že mezi zákazníky internetových obchodů stále více roste poptávka po osobním odběru zboží. Z těch, kteří alespoň nějaké dárky v e-shopech letos pořídí, uvedlo jako svůj nejoblíbenější způsob dodání vánočních balíků jejich doručení na externí výdejní místo 27 %. K tomu dalších 14 % preferuje osobní odběr přímo na pobočce či výdejně internetového obchodu.
„Je jisté, že česká e-commerce letos opět překoná rekordy v obratech oproti předchozím rokům. E-shopy i dopravce nyní čeká nejnáročnější období v roce a bude zajímavé sledovat, na jakých číslech se definitivně prodeje zastaví. V současné chvíli víme, že mezi provozovateli internetových obchodů vládne aktuálně spokojenost a pozitivní očekávání,“ uzavřel Vetyška.