Monitory dnes a zítra

6. 12. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Ačkoli prodeje počítačových monitorů kvůli rostoucí oblibě notebooků, tabletů a dalších zařízení postupně klesají, pro mnoho uživatelů jsou stále nenahraditelné a tvoří důležitou část jejich výbavy. Podívejme se tedy na to, co je dnes k dispozici a kam by se trh mohl v blízké budoucnosti ubírat.

Pokud pomineme základní modely pro běžné domácí a kancelářské použití, hrají dnes stále důležitější roli monitory specificky zaměřené na určité oblasti, nejčastěji například gaming, grafiku nebo zpracování a post-produkci videa. A právě cílení do určitých segmentů lidských činností přináší řadu inovací a je tahounem vývoje, který si chceme v tomto článku více přiblížit.

Zakřivené obrazovky

Jednou z největších novinek, se kterou jsme se v uplynulých měsících začali pravidelněji setkávat, jsou monitory se zakřivenou obrazovkou. Výhodou modelů se zakřivenou obrazovkou je ve srovnání s běžnými displeji schopnost uživatele více pohltit, zvětšit zorné pole a umožnit větší vnímání hloubky obrazu. Benefitem by mělo být také menší namáhání očí. Jako nevýhody můžeme naopak zmínit například potřebu sedět přímo před monitorem nebo méně pohodlné sledování obsahu při součinnosti více uživatelů.

Míra zakřivení se u jednotlivých modelů liší, nejčastěji nabývá hodnot 1 800R a 2 200R. Monitory tohoto typy jsou již dnes dostupné napříč různými cenovými a produktovými kategoriemi. Dnes je dodává již drtivá většina zavedených výrobců a na rozdíl od nedávné minulosti jsou dostupné v úhlopříčkách od 24 palců a za ceny od asi 5 000 Kč včetně DPH.

Quantum Dot, QLED, OLED, AMOLED

Dnes se zdaleka nejčastěji setkáváme s monitory typu LCD nebo IPS, případně s jejich odvozenými variantami. Stále častěji však vystrkují růžky také podstatně inovativnější a zajímavější technologie. Nejčastěji se s některou z alternativních obrazových technologií, jako jsou QLED, OLED nebo AMOLED, zatím setkáváme na chytrých telefonech a televizorech a je tedy jen otázkou času, kdy dorazí i do monitorů. Těžko však v současné chvíli říci, jestli to bude v příštím roce nebo až později.

Jednou z výjimek, která je již relativně dobře dostupná, jsou obrazovky typu Quantum Dot. Ty vylepšují panely typu IPS, případně QLED, a při jejich výrobě se využívá speciální nanotermální technologie, která produkuje věrné a syté barvy. Ve srovnání s technologiemi zmiňovanými v této části článku je také relativně levnější na výrobu a efektivnější na spotřebu.

Dá se počítat také se stále větším rozšiřováním technologie QLED. Obrazovky s touto technologií se mohou pochlubit nízkým příkonem a nízkou latencí a zároveň také vynikající kvalitou obrazu díky technologii Quantum Dot. Obrazovky QLED jsou zároveň i vysoce odolné a ani při dlouhodobém používání by neměly trpět problémy s vypalováním či dosvitem. Monitory s technologií QLED v současnosti nabízí například společnost Samsung.

HDR

Technologie HDR (High Dynamic Range) umožňuje na kompatibilních přístrojích zobrazit širší rozsah jasu a kontrastu a ve výsledku tak zkvalitnit podání velmi světlých a velmi tmavých scén. Obraz je pak přirozenější a vyznačuje se větší dynamikou. Pro využití této funkce je však kromě patřičně vybaveného monitoru potřeba mít také podporovaný obsah, typicky tedy film nebo hru. Zdrojů s podporou HDR však v poslední době naštěstí rychle přibývá. Počítají s ním například již i herní konzole od společností Microsoft a Sony, podporují jej streamovací služby od Netflixu a Amazonu a takto bychom mohli pokračovat.

Rozlišení 4K, 8K a víc

Ačkoli prozatím stále nemůžeme říci, že by se rozlišení 4K stávalo standardem, v případě monitorů i televizorů již proniká i do levnějších zařízení. Stejně tak se zlepšuje i množství dostupného obsahu, ačkoli tady situace stále není ideální. Takže ačkoli se nejbližší budoucnost ponese stále spíše na vlně přechodu z rozlišení Full HD na vyšší, včetně Quad HD, tedy 2 560 x 1 440 bodů, výrobci myslí ještě dál.

Už dnes jsou dostupné monitory s rozlišením 5K (5 120 x 2 880 bodů), například od LG, a již brzy budou k dispozici také monitory s rozlišením 8K (7 680 x 4 320 bodů), jako první například u Dellu nebo Philipsu. S nástupem těchto vyšších rozlišení bude úzce souviset také nasazení nového standardu HDMI 2.1, o kterém si můžete více přečíst v našem článku „Specifikace pro HDMI 2.1 schváleny. Co nový standard přinese?“.

USB typu C

Novinkou, která sice přímo nesouvisí s primární funkcí monitorů, je také stále rozšířenější rozhraní USB typu C. Jde o nastupující standard, jehož výhodou je univerzálnost a schopnost nahradit více kabelů současně. Jeden jediný kabel tak může kromě přenosu obrazu a zvuku zajistit také napájení monitoru či připojení USB rozbočovače a případně i dalších periférií. Uživatelé tak již nebudou nuceni zapojovat několik kabelů, ale vystačí si s jediným. Monitor takto dokáže nahradit například i dokovací stanici – všechny potřebné periferie mohou být zapojeny do monitoru a uživatel následně zapojí například již jen přenosný počítač. Více se o možnostech nového standardu dozvíte v našem článku „Co je užitečné vědět o USB-C“.

G-Sync, FreeSync, nižší odezvy a vyšší frekvence

Technologie G-Sync (za kterou stojí Nvidia) a FreeSync (za kterou hledejte AMD) tu s námi již nějakou dobu jsou. Tyto dvě technologie dělají to samé – jejich cílem je přinést do (herních) monitorů plynulejší obraz bez tzv. lagování za pomoci synchronizace snímků vycházejících z grafické karty se snímkovací frekvencí obrazovky monitoru. Věřme, že do budoucna se s nimi budeme setkávat stále častěji.

Vylepšování dalších parametrů, jako je nižší odezva nebo naopak vyšší obrazová frekvence, opět budou pravděpodobně přicházet ze segmentu herního příslušenství. Například společnost AOC v roce 2018 uvede na trh monitor řady Agon s časem odezvy 0,5 ms nebo model s obnovovací frekvencí 165 Hz.

Tenké rámečky

Posledním z trendů, na který se dnes zaměříme, opět přímo nesouvisí se zobrazovacími schopnostmi. Nikdo však nemůže tvrdit, že by monitory s tenkými rámečky okolo obrazovky nevypadaly zajímavě, nešetřily prostor a nepřinášely výrazný benefit uživatelům, kteří využívají sestavy s více monitory umístěnými těsně vedle sebe.

Novinky ze světa monitorů můžete sledovat také v sekci monitory přímo na našem webu.

Štítky: 

Podobné články

Hasan Koçyiğit, viceprezident pro obchod a marketing ve společnosti ViewSonic

Hasan Koçyiğit (ViewSonic): Stavíme na vztazích s partnery i zákazníky

13. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ViewSonic)
Hasan Koçyiğit, viceprezident pro obchod a marketing ve společnosti ViewSonic, se s námi v rozhovoru podělil o nejnovější informace související s děním v této firmě zaměřené na zobrazovací technologie. Kromě produktových novinek se můžete seznámit také s aktuální kondicí společnosti nebo o plánu stát se dodavatelem komplexních řešení a ekosystémů. Čtěte více

David Kordík (Samsung): Nabízíme vyspělé technologie a maximální podporu partnerů

7. 6. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
David Kordík, head of display division ve společnosti Samsung, nám prozradil, jaké novinky si společnost připravila v oblasti monitorů a digital signage. Řeč byla také o partnerském programu STEP a plánované Display Roadshow, kterou byste si neměli nechat ujít. Čtěte více

ViewSonic představil ColorPro monitor s rozhraním Thunderbolt 4 pro kreativní profesionály

21. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ViewSonic)
Monitor ViewSonic ColorPro VP2776T-4K umožňuje kreativním profesionálům urychlit pracovní postupy díky rychlému přenosu dat. Kromě rozhraní Thunderbolt 4 a kompletní konektivity prostřednictvím dokovací stanice přináší novinka přesné barvy s 98% pokrytím barev DCI-P3, 100% pokrytím barev sRGB a přesností Delta E < 2. Dále nechybí podpora rozlišení 4K UHD a formátu HDR 400. Čtěte více

AGON by AOC: monitor AGON PRO AG346UCD

2. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AOC)
Značka AGON by AOC uvedla na trh špičkový zakřivený herní monitor AGON PRO AG346UCD s úhlopříčkou 34". Novinka přináší panel QD-OLED, obnovovací frekvencí 175 Hz a rozlišení UWQHD (3 440 × 1 440) a stanovuje nový standard pro hraní her v žánrech, jako jsou RPG, příběhové tituly nebo závodní či letecké simulátory. Neztratí se však ani u akčních titulů. Čtěte více