Češi nejvíce hrají na počítači či notebooku
Na všech zařízeních přitom vedou singleplayer hry, tedy hry pro jednoho hráče.
Nejčastěji využívanými přístroji k hraní her jsou jednoznačně počítač či notebook, na nichž hraje videohry alespoň jednou za měsíc téměř polovina respondentů. Za těmito přístroji následují smartphony. Herní konzole tak zůstávají spíše v pozadí: například PlayStation využívá alespoň jednou měsíčně pouze sedm procent respondentů, XBOX šest procent.
Není žádným překvapením, že intenzivnějšími hráči jsou respondenti z nejmladší věkové skupiny. Hry na počítači či notebooku hraje denně nebo několikrát za týden hraje 37 % respondentů ve věku 15–24 let deklaruje (a téměř dvě třetiny alespoň jednou za měsíc). Zastoupení častých hráčů je mezi muži a ženami poměrně vyrovnané, denně nebo několikrát za týden hraje na počítači nebo notebooku videohry 24 % mužů a 20 % žen. S nižší frekvencí hraní se rozdíly zvětšují – alespoň jednou za měsíc hraje hry polovina mužů a „pouze“ 37 % žen.
Pomocí výzkumu lze také určit, k jakému typu her v závislosti na oblíbeném zařízení se hráči nejčastěji uchylují. Na počítači či notebooku respondenti nejvíce hrají logické hry (40 %), mezi které lze zařadit například klasický Tetris, Candy Crush nebo Portal, a dále hry strategické (36 %), mezi něž patří StarCraft, XCOM, Civilizace, Age of Empires a podobně. Logické hry dominují u respondentů nad 45 let a u žen. Naopak strategické hry volí na počítači spíše muži a respondenti ve věku 15–34 let. Na smartphonu také jasně vyhrávají logické hry, nejčastěji je na tomto zařízení hraje polovina respondentů. Vědomostní hry na chytrém telefonu upřednostňuje více než třetina uživatelů. U herních konzolí respondenti preferují sportovní nebo závodní hry. Obecně dávají hráči z internetové populace přednost singleplayer hrám (70 %) před multiplayerovými.
A kde se hráči dozvídají o nových hrách? Nejčastěji od známých (50 %) a ze sociálních sítí (38 %). Nejmladší respondenti získávají informace ve větší míře i od youtuberů a streamerů.
Zajímavou otázkou v souvislosti s tímto tématem je také to, jak lidé videohry vlastně vnímají – bez ohledu na to, zda je sami hrají, nebo ne. Téměř tři čtvrtiny oslovených respondentů souhlasí s výrokem, že hraní videoher způsobuje závislost. Často respondenti vyjádřili souhlas také s tím, že videohry mohou zkreslovat vnímání reality. Na druhou stranu podobný počet dotázaných vnímá videohry jako zábavu a pro více než polovinu je pak hraní relax.
Data z výzkumu už tradičně doplňujeme výsledky Nielsen Admosphere z monitoringu reklamy Ad Intel. Z něj vyplývá, že v období od ledna do srpna 2017 měly nejdražší inzerci hry Forge of Empires (budovatelská strategie), Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands (taktická vojenská hra na principu otevřeného světa) a Grepolis (budovatelská strategie z prostředí antického světa).
Na videohry a herní zařízení bylo prostřednictvím Českého národního panelu tázáno 500 respondentů internetové populace starší 15 let.