Klíčové trendy, jež budou pohánět digitální byznys v příštích letech
Hype křivka rodících se technologií je nejdéle pravidelně publikovanou křivkou a je zároveň jedinečná tím, že při jejím sestavování jsou sbírány informace o více než dvou tisících technologií a trendech napříč obory. Technologie umístěné na křivce mají potenciál výrazně zvyšovat konkurenční výhodu během příštích pěti až deseti let. „Podnikoví architekti, kteří se zaměřují na technologickou inovaci, by měli tyto hlavní trendy a technologie sledovat a zamýšlet se nad možným dopadem na jejich podnik,“ vysvětlil ředitel výzkumu Gartner Mike J. Walker.
Všudypřítomná umělá inteligence (AI everywhere) je prvním a zároveň nejdůležitějším megatrendem, neboť půjde o průsečík obrovské výpočetní síly (stále častěji díky GP/GPU, spíše než CPU čipům), prakticky nekonečných zdrojů dat (díky IoT/senzorům) a dříve nepředpokládaným pokrokům v oblasti hlubokých neuronových sítí. V praxi půjde o technologie, jako je hluboké učení, hluboké posilované učení, obecná AI, autonomní vozidla, kognitivní výpočty, komerční UAV (drony), konverzační UI, správa podnikových taxonomií a ontologií, strojové učení, chytrý prach, chytří roboti nebo chytrá pracoviště.
Transparentně pohlcující zážitky (transparently immerstive experience) jsou druhým megatrendem, jež je definován rostoucím počtem technologií orientovaných na vzájemné prolínání lidí, firem a věcí. Jeho význam bude narůstat s tím, jak se technologie stávají přizpůsobivějšími, kontextuálnějšími a „tekutějšími“ – napříč pracovištěm, domovem a při interakcích firem s lidmi. Patří sem technologie z křivky, jako jsou 4D tisk, rozšířená realita, počítačově mozková rozhraní, připojená domácnost, rozšiřování lidských schopností (smyslů), elektronika postavená na nanotrubicích, virtuální realita a volumetrické displeje.
Digitální platformy (digital platforms) jsou třetím klíčovým trendem – jde v podstatě o způsob, jakým se rodící se technologie budou „promítat“ do světa podnikového IT a byznysu. Budou totiž potřebovat odpovídající základy z hlediska objemu zpracovávaných dat, odpovídajícího výpočetního výkonu a ekosystémů umožňujících všudypřítomnost. Posun od dělené či roztříštěné technické infrastruktury směrem k platformám podporujícím ekosystémy umožní rozvoj zcela nových obchodních modelů postavených na propojování lidí a technologií. Patří sem G5, digitální dvojče, edge computing, blockchain, IoT platforma, neuromorfní hardware, kvantové výpočty, bezserverové PaaS a softwarově definovaná bezpečnost.
„Kombinace těchto tří témat vytváří poptávku po technologiích orientovaných na lidi a pohlcujících prostředí – ať už jde o chytré pracoviště, připojenou domácnost, rozšířenou realitu, virtuální realitu nebo případná další rozhraní mezi mozkem a počítačem. Tyto interakční a uživatelské technologie pak s sebou táhnou další trendy zobrazené na hype křivce,“ dodal Walker.