Loxone: Chytrá domácnost není budoucnost
Všední problémy normálního člověka
Chytrá domácnost je z našeho pohledu současný standard bydlení. „Smart homes“ se již neschovávají ve výzkumných centrech a za výkladními skříněmi showroomů, nýbrž řeší všední problémy obyčejných lidí. Původní koncept bydlení přestal vyhovovat a je neudržitelný.
Jen za loňský rok vzniklo v Česku a na Slovensku něco přes 1 200 instalací chytré domácnosti Loxone. To logicky znamená, že nejde jen o domy technologických nadšenců a dolarových milionářů. Chytrou domácnost si pořizují především lidé, kteří zjistili, že domácnost dnes zvládne více, než tomu bylo před 40 lety. Lidé, kteří nechtějí žít v minulosti, ale v současnosti.
„Hloupý“ dům je dnes něco jako automobilový veterán. Do cíle vás doveze, ale nemůžete po něm chtít komfort, bezpečí či spotřebu, které dosahují dnešní vozy.
Proč tedy ještě všichni nebydlíme chytře? Dobrá otázka. Osobně vidím dva hlavní problémy:
Jedním je určitě přirozený životní cyklus domácností. Nový dům či rekonstrukci neprovádíme tak často, jako třeba nákup nového auta nebo televize. Druhým je pak určitě osvěta (a sypu si tím popel na hlavu).
Skutečně dostupný systém pro chytré bydlení je na trhu jen několik let. A jen nedlouho poté se stalo cokoli s nálepkou smart home „trendy“. Veletrhy a e-shopy zaplavila spousta „hraček“ typu chytrý kávovar, váha atp. To v lidech přirozeně vyvolává předsudky vůči inteligentní domácnosti.
Tyto produkty skutečně existují a nejspíš se i dobře prodávají. Co ale přinášejí jejich majitelům? A na jak dlouho? Z mé zkušenosti buď brzy omrzí, zastarají nebo časem přijdete na to, že život spíše komplikují.
Po domech ale chceme, aby sloužily desítky let. Domácnost těžko vyměníme po dvou letech za nový model, jako například v případě smartphonu. Bohužel ono slovíčko smart budí tento dojem i u chytrého bydlení.
To se zkrátka musí vidět
Ověřili jsme si to v našem vzorovém domě, kde si lidé mohou zdarma vyzkoušet inteligentní domácnost v místnostech, jako ložnice, koupelna či obývací pokoj. Často přiznávají, že čekali zbytečnosti jako například ledničku, která sama objedná docházející pivo.
Návštěvníci našeho showhomu jsou po prohlídce překvapení, že problémy, jež považovali za neřešitelné, jsou dnes pasé. Překvapivě nejvíce nadšené bývají ženy, jelikož na vlastní oči vidí, kolika práce a starostí se mohou snadno zbavit.
Je to zajímavý paradox. O návštěvu většinou projeví zájem muži. Ti jsou si jistí, že chtějí chytrý dům, aniž by často věděli proč, ale potřebují přesvědčit manželku. Ženy se jej ale naopak podvědomě bojí. Každá další funkce totiž v domech minulosti znamenala nějaké další tlačítko, ovladač či aplikaci, se kterou se musely naučit pracovat.
Dům dneška má sice daleko více technologií, ale ovládá se přitom snadno a intuitivně, tedy pokud je vůbec třeba něco ovládat. I naše babičky a děti to zvládnou. O tom ale člověka přesvědčí až vlastní zkušenost.
Jak už jsem naznačil výše, chytrý dům není luxus pro vyvolené. S inteligentní elektroinstalací můžeme dokonce ušetřit na pořizovacích nákladech, neboť jednoúčelová zařízení nahradí centrální systém. O nákladech na provoz nemluvě.
Chytrý dům nebo „klasika“, to je dnes otázka na podobné rovině, jako třeba splachovací versus suchý záchod. Možnost číslo dvě sice také poslouží, ale…
Autor: Ondřej Brynych, marketingový manažer Loxone