Přeshraniční obchod v ČR v roce 2017 vzroste o 11 %
Odvětví elektronického obchodu neustále roste. Ipsos odhaduje meziroční růst celkového objemu online nakupování v České republice v roce 2017 na téměř 11 %.
Co motivuje Čechy k nakupování v zahraničí?
Čeští spotřebitelé při nakupování v zahraničí stále hledají výhodné nabídky – 95 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 60 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 59 % spotřebitelů, kteří nakupují v USA, uvedlo lepší ceny jako důvod pro nakupování na zahraničních webech. Možnost pořídit zboží, které není v jejich zemi k sehnání, byla také uvedena jako důležitý důvod k nakupování v zahraničí (55 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 74 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 55 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech).
Co se týká faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že český spotřebitel nakoupí online na webu v jiné zemi, je nejčastěji uváděna zákaznická podpora v českém jazyce (41 % respondentů) a možnost sehnat zboží, které není k dostání v domácích obchodech (44 % odpovědí). Kromě toho ještě existuje několik dalších příležitostí, které silně ovlivňují oblibu online nakupování Čechů v zahraničí. Mezi nejdůležitější patří Vánoce (53 % respondentů, kteří nakupují v zahraničí, je uvádí jako příležitost, kdy v zahraničí nakupují více než obvykle) a sezónní výprodeje (31 % odpovědí).
Důvěryhodnost je klíčová pro české zákazníky nakupující v zahraničí
S rostoucí oblibou nakupování v zahraničí roste také důvěra Čechů k webům v zahraničí a klesá jejich důraz na zemi původu: 43 % českých online nakupujících souhlasí, že není důležité, zda se online obchod nachází v zahraničí, a 35 % odpovídá, že důvěřují zahraničním online obchodům stejně jako těm v zemi, ve které žijí. Zároveň ale zákazníci, kteří nakupují doma, i zákazníci nakupující v zahraničí, sdílejí stejné obavy, které představující překážky k dalšímu rozvoji elektronického obchodování: pro 40 % online nakupujících jsou obavy, že zboží nebude odpovídat popisu, důvodem, proč nenakupují ve své zemi častěji online. Hned 38 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech. A 36 % online nakupujících říká, že příliš vysoké náklady na případné vrácení zboží jim brání v online nakupování ve vlastní zemi, 36 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech.
Jak přilákat zahraniční zákazníky
Prodej do zahraničí je pro české obchodníky významnou příležitostí k rozšiřování jejich podnikání, obzvláště z pohledu rostoucího potenciálu e-komerce. Poslední zpráva ovšem také poukazuje na některé další otázky:
- Pohodlí zákazníků je jedním z globálních klíčových aspektů nakupování v zahraničí. Mezi faktory, které mohou zvyšovat pravděpodobnost nákupu na webu v zahraničí, patří: bezplatná doprava (odpověď 46 % všech online nakupujících dotázaných ve všech zemích), bezpečná platba (44 %), možnost zakoupit zboží nedostupné místně (40 %), ceny uváděné v místní měně (37 %) a nižší celková cena (35 %).
- Poštovné je jedním z hlavních problémů, který brání v nakupování na zahraničních webech. Při dotazů na překážky v nakupování na zahraničních webech online nakupující nejčastěji volili náklady na dopravu (globálně 35 % respondentů uvádí, je to důvod, který jim brání v nakupování v jiné zemi), obavu z nedodání zboží (33 %), dlouhou dodací lhůtu (29 %) a obavu z dodání zboží, které neodpovídá popisu (29 %).
- Bezpečnost je hlavním parametrem při volbě způsobu platby. Ve 24 z 32 zemí zařazených do průzkumu je PayPal nejčastěji uváděným způsobem platby za nákupy v zahraničí. Dalším zajímavým faktem je, že nejčastěji uváděným důvodem, proč by online nakupující zvolili PayPal namísto jiného způsobu platby za online nákup v zahraničí, je možnost získat zpět své peníze v případě, že prodejce zboží nedodá nebo se dodané zboží neshoduje s popisem.
- Při prodeji do zahraničí je důležité znát klíčové informace o cílových trzích, jako jsou kalendářní data hlavních prodejních období a místních svátků.