Dag Jeger: Kam míří informační technologie, aneb o konvergenci sítí
Konvergence sítí
Propojování počítačů od samého počátku provázela logická snaha využívat pro datové přenosy již vybudovaných telekomunikačních a telefonních sítí. Dálkových telekomunikačních magistrál pro realizaci páteřních WAN sítí a místních telefonních přípojek pro datová připojení počítačů koncových účastníků. Mnohé standardy pro dnešní prvky datové infrastruktury, například systémy strukturované kabeláže, tak vycházejí z původních systémů a norem pro telekomunikační rozvody. Nové přenosové technologie, např. ATM, se snažily zajistit kompatibilitu a vzájemnou využitelnost datových a telekomunikačních sítí. Telefonní vedení zase pokrývalo velké množství potenciálních uživatelů, což vedlo k rozvoji nových technologií, jejichž cílem bylo doručovat i data po klasických analogových telefonních linkách co nejrychleji. Dnes je většina z nich známa pod zkratkami, které končí písmeny DSL, například ADSL. Výsledkem snah o integraci datových a hlasových služeb pro koncového účastníka telefonní linky se stala i datová síť integrovaných služeb, ISDN. Ač široce implementována např. v Německu, nedošla nikdy masového využití. Vznikaly ale i nové telekomunikační sítě, například mobilní telefonní sítě GSM, využívající čistě datové principy přenosu.
Konvergence služeb a obsahu
Konvergence sítí nutně vedla i ke konvergenci obsahu. Nerozlučně spjatá s digitalizací, zahrnuje dnes konvergence nejenom oblast telekomunikací a počítačů, ale také médií nebo zábavy. Přenos hlasu a multimédií se přesouvá z telekomunikací do oblasti počítačů. Telekomunikační sítě se podílejí na datových přenosech, sdílení obsahu, hraní her, přenosu televize. Počítače i celé výpočetní systémy jsou dostupné prostřednictvím mobilních telefonů či dokonce televizních přijímačů. Telefony slouží jako fotoaparáty, počítače, telekomunikační zařízení, a televizní přijímače zase jako nástroje pro přístup k datovým úložištím a datům. VoIP systémy nahrazují klasické telefonní ústředny, anebo s nimi alespoň velmi úspěšně spolupracují. Z hlediska uživatele a konzumenta zůstávají relativně neměnnými pouze poskytované služby. Televize bez ohledu na koncové zařízení či způsob přenosu zůstává televizí stejně jako telefonování telefonováním. Mění se ale jejich vlastnosti, principy a způsoby provozování, poskytování a doručování stejně jako zařízení pro jejich využívání. Rozšiřují se nejenom vlastnosti služeb, ale vzniká i celá řada nových.
Posuvy paradigmat
Rozvoj technologií a prolínání oblastí vede k zásadním změnám ve vnímání informačních a komunikačních technologií. Uživatelé již nechápou ICT jako technické a programové prostředky, tedy jako počítače, ale považují ICT více za službu, kterou jim technologie a zařízení poskytují. Vše, k čemu dnešní ICT používáme, jsou ve skutečnosti služby. Od posílání emailů, přes sledování filmů, čtení zpráv o politice až po zpracování účetnictví nebo řízení výroby v nadnárodních korporacích. Způsob vzniku ICT služby, tj. technologie, které službu vytvářejí, přestává být z hlediska uživatele podstatný. Rovněž způsob doručení služby přestává být důležitým a limitujícím faktorem. Pro využití služby přestává být důležitým i použité koncové zařízení, což jinými slovy znamená, že služba se už neomezuje na určitý typ zařízení, např. televize na televizní přijímač, telefonování na telefon nebo výpočetní činnosti na počítač. Obsah a služba splývají, ve skutečnosti není doručení obsahu nebo přístup k němu ničím jiným než službou. ICT služby se doručují na dálku konvergovanou sítí, která musí být z hlediska konzumenta služby transparentní a zajistit dostupnost služby kdykoliv a kdekoliv bez ohledu na právě použité zařízení.
V hlavní roli zkušenost
Hlavní roli začíná hrát kvalita či přesněji užitná hodnota služby, tedy míra toho, jak služba vyhovuje jejímu uživateli a spotřebiteli a nakolik uspokojuje jeho potřeby. Užitná hodnota služby a univerzální přístup k ní se stávají hlavními kritérii výběru. Vlastnosti služeb si stále více definují uživatelé, tvůrci a poskytovatelé se jim budou muset přizpůsobovat, neboť výběr služeb se začíná zakládat nikoli na marketingu, nýbrž na sdílené zkušenosti uživatelů. Z dnes hojně využívaného pojmu kvalita služby, který se doposud vztahoval spíše k hodnocení jejích technických parametrů, se postupně přechází k pojmu kvalita zkušenosti, Quality of Experience, postaveném na subjektivním hodnocení vlastností služby jejími uživateli. Sociální sítě jsou pro taková hodnocení velice vhodnou a velmi vlivnou platformou.
Výrobcům ICT zařízení, poskytovatelům a návrhářů ICT služeb nezbude nic jiného, než přirozený vývoj přijmout a přizpůsobit se mu. A nejen jim. Prodejci budou muset přizpůsobit nebo zcela změnit své obchodní modely i práci se zákazníky. Významných změn bude muset doznat i legislativa, včetně daňových zákonů. Vývoj lze omezovat jen těžko, je třeba jej pochopit, přijmout a přizpůsobit se mu.
Autor: Dag Jeger