České domácnosti obměňují PC po více než šesti letech
Stolní počítače patří podle průzkumu v Česku i na Slovensku k zařízením, které lidé mění nejméně ochotně. Zatímco chytrý telefon Češi i Slováci vymění klidně i méně než za rok, stolní počítač pro soukromé účely mají doma minimálně šest let. A podobně jsou na tom i notebooky, které jednou za tři roky vymění 20 % Čechů i Slováků. A téměř 17 % lidí vymění notebook až za šest a více let. Důvodem pro výměnu je v 66 % nespokojenost se stávajícím zařízením. Do konce roku hodlá podle průzkumu Microsoftu vyměnit svůj notebook 17,5 % lidí.
Se starým autem také pojedete, ale neužijete si to
Odborníci na moderní technologie upozorňují, že není velký rozdíl mezi počítačovým a vozovým parkem. „Se zastaralým automobilem můžete jistě jezdit, ale pojedete dlouho, nepohodlně a o bezpečnosti a spotřebě nemusíme ani diskutovat. S počítači je to stejné. Díky novým zařízením mohou být lidé mnohem produktivnější, flexibilnější a jejich data jsou navíc mnohem lépe chráněna,“ uvedla PR manažerka Microsoftu Lenka Čábelová. Komfort, rychlost a bezpečí jsou přitom atributy, které Češi i Slováci často příliš neřeší. V soukromí totiž lidé elektronická zařízení podle průzkumu používají především na surfování po internetu, čtení e-mailů a aktivity na sociálních sítích.
Ředitelka spotřebitelského segmentu v Microsoftu Kristína Michalsky doporučuje, aby se lidé při obměně počítačového parku neupínali jen ke stolním počítačům a klasickým notebookům. „Pokud jste stále v pohybu a používáte zařízení pro práci nebo zábavu mimo domov, pořiďte si moderní flexibilní zařízení 2v1 s Windows 10, které lze ovládat jak dotykem, tak klasicky pomocí klávesnice a myši nebo touchpadu. Dotyk je přirozenější při konzumaci obsahu, klávesnici zase užijete třeba při psaní mailů,“ vysvětlila.
Rozhoduje cena a výkon
Navzdory mnoha novým operačním systémům zůstávají podle průzkumu Češi i Slováci věrni operačním systémům Android u mobilních telefonů a tabletů a Windows v případě notebooků a stolních počítačů. Pokud plánují některé z elektronických zařízení jako dárek pod stromek, nakupují Češi i Slováci nejčastěji od konce října do začátku prosince, na dobu těsně před Vánocemi si pořizování elektroniky nechává jen minimum respondentů. Možná i proto, že především počítače a notebooky lidé stále kupují nejčastěji v kamenných obchodech, zájem o nákupy v e-shopech mají především mladí Češi od 18 do 26 let, kteří tam pořizují chytré telefony a tablety.
Ochota pořídit si například nový notebook přes internet roste s dosaženým vzděláním. Notebook si v e-shopu pořídí 46 % vysokoškoláků, ale jen 24 % vyučených. Ti raději zamíří do kamenného obchodu. „Podle GfK je Česká republika jednou ze zemí, kde počet zařízení nakoupených v e-shopech roste nejrychleji. Lidé si často hledají informace na internetu, ale potom si zajdou zařízení prohlédnout a poradit se do kamenné prodejny nebo do showroomu e-shopu,“ uvedla Kristína Michalsky.
Lidé se při nákupu moderních technologií nerozhodují jen podle ceny, která je ještě důležitější pro slovenské uživatele (66 %), ale stále více je zajímá typ procesoru a kapacita paměti. „Při nákupu zařízení je dobré uvažovat i o Office 365 pro domácnosti, který může využívat až pět členů domácnosti a mohou si ho nainstalovat na jakékoliv zařízení, ať už jde o klasický počítač, notebook, ale i smartphone, tablet a dokonce i Mac,“ doporučila Kristína Michalsky.
On-line průzkum se uskutečnil v září 2016 na reprezentativním vzorku 1 260 respondentů z ČR a SR od 18 do 65 let a pro společnost Microsoft ho zpracovala agentura Ipsos.