Prodej PC nadále klesá
Celkově slabá poptávka způsobila komplikace i distributorům – úroveň zásob totiž zůstala nad normálem déle, než se očekávalo, což se týkalo jak hotových systémů na skladech, tak i komponent v různých fázích dodavatelského řetězce.
Situace výrazně poznamenala i většinu výrobců. Až na HP Inc. a Apple vykázali všichni ostatní výrobci z globální top pět dvouciferný pokles prodeje. Za zmínku tak stojí hlavně výborné výsledku Applu, které však do značné míry pramení z menších prodejů v loňském roce, kdy tento výrobce čelil problémům s výrobou a dodávkami zapříčiněnými covidovými restrikcemi.
„Zvýšené zásoby hotových PC v prodejním kanálu i zásoby komponent opět táhnou trh dolů,“ řekl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „A navzdory tomu, že se tyto problémy pomalu zmírňují, mnoho dodavatelů komponentů nadále nabízí snížené ceny ve snaze vyčistit své zásoby, výrobci PC i distributoři a prodejci jsou však kvůli snížené poptávce stále opatrní.“
Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 2Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
Lenovo | 14,2 | 23,1 | 17,4 | 24,5 | -18,4 |
HP Inc. | 13,4 | 21,8 | 13,5 | 19,1 | -0,8 |
Dell | 10,3 | 16,8 | 13,2 | 18,6 | -22 |
Apple | 5,3 | 8,6 | 4,8 | 6,8 | 10,3 |
Acer | 4 | 6,4 | 4,9 | 6,9 | -19,2 |
Ostatní | 14,4 | 23,3 | 17,2 | 24,2 | -16,5 |
Celkem | 61,6 | 100 | 71,1 | 100 | -13,4 |
„Výrobci osobních počítačů si musí vzhledem k vývoji nabídky a poptávky v posledních letech připadat jako na horské dráze,“ uvedl Ryan Reith, viceprezident výzkumu IDC Client Device Trackers. „Výrobci se na jednu stranu nechtějí dostat do podobných komplikací s nedostatkem komponent i finální produkce jako v letech 2020 a 2021, ale zároveň to vypadá, že váhají s prudkým nastartováním výroby a prozatím v přílišné oživení trhu úplně nevěří. V případě běžných spotřebitelů sledujeme postupný návrat k předpandemickým zvyklostem, kdy uživatelé využívaly různé typy přístrojů, a my věříme, že v blízké budoucnosti se opět stanou preferovaným řešením spíše chytré telefony. U firemních zákazníků pak vyvolává plno starostí nejenom vynucené snižování počtu zaměstnanců, ale také nástup generativní umělé inteligence, a tak trochu i očekávání, co všechno to vlastně bude znamenat.“