Schopnost pracovat s daty má stále větší význam i pro malé a střední firmy
Průzkum mezi 6 200 zaměstnanci z 20 evropských zemí ukázal, že 45 % podniků využívajících aktivně svá data, očekává finanční růst. Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistických jen 20 %.
Tento trend se začíná projevovat i v Česku – 43 % „datově zdatných“ podniků očekává růst oproti třetině MSP, které s daty nepracují. „Podniky, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, budou v Evropě i v Česku hlavním hnacím motorem ekonomického růstu,“ uvedl Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy ve společnosti Microsoft v České republice. „Častěji vstupují na nové trhy, mají produktivnější týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky“.
Průzkum ukázal, že velké data už dávno nejsou doménou velkých podniků. „Firmy všech velikostí dnes doslova sedí na pokladu - neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví. Pro MSP představují jedinečnou konkurenční výhodu, protože většinu dat, které potřebují k tomu, aby rostly, už mají. Stačí jen začít je systematicky používat. Dobrá zpráva je, že nástroje, které k tomu potřebují, jsou dnes jednoduché a finančně velmi dostupné", doplnil Novodvorský.
Jak využívají data firmy, které očekávají růst? Průzkum zjistil tři hlavní oblasti, kde rostoucí firmy umí ze svých dat vytěžit skutečnou příležitost.
1. Využívají data pro vyhledávání a udržení zákazníků
MSP jednoznačně považují získávání a udržení nových zákazníků za největší výzvu pro příštích dvanáct měsíců. Shodly se na tom dvě třetiny šéfů evropských MSP, v Česku dokonce tři čtvrtiny. Práce s daty hraje právě zde velkou roli - dvě třetiny evropských (63 %) a více než polovina českých (54 %) zaměstnanců, kteří aktivně pracují s daty, se cítí být připraveny na nalézání nových zákazníků a nového byznysu. Naopak u těch, kteří s daty nepracují, jde pouze o 37 %, resp. 25 % zaměstnanců. Podobně je tomu i u schopnosti vytvářet silnější vazby se stávajícími zákazníky.
2. Využívají data pro budování silného obchodního týmu
Pro šéfy MSP je jedním z největších interních problémů zajistit, aby jejich lidé měli potřebné obchodní dovednosti a byli schopni dělat správná rozhodnutí. I zde pomáhá chytré používání moderních technologií a dat – 57 % evropských a 54 % českých „datově zdatných“ firem uvádí, že moderní technologie zvyšují týmovou produktivitu (vs. 23 % evropských a 13 % u českých firem, které data aktivně nevyužívají).
„Schopnost pracovat s daty bude hrát stále větší roli i v malém a středním podnikání. Přístup k datům kdykoli a odkudkoli umožňuje firmám mnohem pružněji reagovat a řídit svůj byznys mnohem efektivněji a novými způsoby,“ podotkl Ondřej Novodvorský.
3. Data pomáhají inovovat a odlišit se
Celých 70 % podniků, které pracují s daty, věří, že digitální technologie zlepšují jejich schopnost inovovat (vs. 50 % ostatních). Znalosti, které díky datům získají, jim pomáhají vytvářet nové obchodní modely a strategie, a získat náskok před konkurencí.
MSP jsou skutečným motorem ekonomického růstu. Podle Evropské komise představují 99 % celého obchodu Evropské unie a zajišťují dvě třetiny zaměstnanosti v soukromém sektoru. „Je proto v zájmu všech, aby byly ochotny a schopny používat nejmodernější nástroje, včetně efektivní práce s daty," zakončil Ondřej Novodvorský.
Údaje vyplývají ze studie Náskok díky technologiím mezi malými a středními podniky (MSP), kterou si každoročně nechává zpracovat Microsoft.