ČOI může pomáhat při řešení sporů
Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů.
„Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, se lze obracet na obchodní inspekci,“ řekl Miloš Borovička a doplnil: „Nedomluví-li se zákazník s obchodníkem sám, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně bude vylíčeno, o co jde, vyzve inspekce obchodníka k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu.“ Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají odlišné postupy.
Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu,“ přiblížil Borovička a dodal: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno.“ Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit, a spotřebiteli pak už nic jiného, než soud nezbývá.
Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. O pověření bude usilovat i organizace dTest, jejíž dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se za dva roky řešil přes sedm tisíc sporů.