Za elektroniku pod stromeček Češi v průměru utratí 3 500 korun

25. 11. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Intel)
Elektronice budou na Vánoce dominovat telefony, notebooky s „odtržitelným“ displejem a nově drony. Oproti loňsku stoupne útrata za elektroniku zhruba o dvě stě korun. V průměru za elektroniku spotřebitelé utratí 3 500 korun, za chytrý mobil či počítač dokonce 10 000 korun.

„Mezi dárky nad pět tisíc korun kralují chytré telefony a notebooky, zejména ty konvertibilní, dva v jednom‘, ze kterých je možné odtržením displeje udělat tablet. Novinkou budou dálkově ovládané drony. V nižší cenové kategorii jsou hitem zařízení pro péči o zdraví a tělo, zejména chytré a fitness náramky a sport-testery. Nadělovat se budou i různé doplňky, jako jsou selfie tyče, sluchátka, externí baterie či disky,“ shrnul výsledky ankety Martin Vařbuchta ze společnosti Intel, která anketu mezi největšími tuzemskými prodejci elektroniky Alza.cz, CZC.cz, Mall.cz a Datart uskutečnila.

„Ženy budou nejčastěji obdarovávány notebooky 2v1, mobilními telefony, fitness náramky či mixéry na smoothie,“ řekla Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz. „Muži se sami či za přispění partnerky obdarují high-endovou počítačovou výbavou, produkty pro chytrou domácnost, elektronickými doplňky do auta či pro sport,“ dodal Tomáš Pilský ze společnosti CZC.cz. „Teenageři se mohou těšit na akční kamery, chytré telefony, herní konzole, sluchátka, konvertibilní notebooky či selfie tyče,“ vyjmenovala Iva Pavlousková ze společnosti Datart. Tradiční vlněné ponožky by měly být podle Michaly Gregorové ze společnosti Mall.cz nahrazeny praktičtějšími dárky ve formě externích disků nebo zdrojů napájení (tzv. powerbank).

Čechy v nákupech brzdí hlavně nedostatek invence „co koupit“, na nedostatek peněz si nestěžují. „Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži. Vybrat správný vánoční dárek shledává nejtěžším 63 % z nich. Absence nápadů tak v ČR výrazně dominuje nad nedostatkem financí na dárky (31 %) či nedostatkem času (6 %),“ shrnul Martin Vařbuchta.

Nákupy vyvrcholí třetí prosincový týden

Předvánoční nákupy jsou již v plném proudu, potvrzují tuzemští prodejci oslovení v anketě. Dárky začali lidé kupovat již koncem října, ale nyní již rapidně stoupají každým dnem a budou kulminovat třetí týden v prosinci. Aby on-line nákup dorazil balíkovou přepravou do Štědrého dne, doporučují prodejci objednat alespoň s týdenním předstihem. Na výdejních místech či v prodejně bude možné objednané zboží vyzvednout u všech oslovených prodejců ještě 23. prosince, v případě prodejen Datart dokonce 24. prosince.

Podle loňského průzkumu Češi společně s Němci, Brity a Francouzi pořizují dárky s výrazným předstihem. „Téměř polovina (49 %) tuzemských spotřebitelů má již 1. prosince většinu dárků nakoupeno, zatímco ve většině států Evropy se nákupy pod stromeček realizují až během prosince. Padají i genderová klišé, například tuzemskou raritou je, že během roku nakupují více muži než ženy (16 % ku 13 %),“ uzavřel Martin Vařbuchta.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více